آشنایی با انواع رشته تاسیسات

کاربرد فیزیک مکانیک در رشته تاسیسات،شغلهای رشته تاسیسات

رشته تاسیسات به دو بخش تاسیسات مکانیکی و تاسیسات الکتریکی تقسیم می‌شود

معرفی رشته تاسیسات

امروزه فراگیری علم و دانش تاسیسات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به طوری که در بسیاری از کشورها کارشناسان و مهندسان این رشته از بالاترین حقوق‌ها برخوردار هستند.

به طور کلی می‌توان رشته تاسیسات را دانش جنگ با طبیعت برای آسایش و رفاه بیشتر دانست. برای مثال: بالا کشیدن آب خلاف جاذبه، سیستم گرمایشی در فصل سرد و سرمایشی در فصل گرم،‌ سیستم تهویه و… نمونه‌هایی از آن هستند.

آشنایی با انواع رشته تاسیسات

یکی از اصلی‌ترین اهداف بشر همواره تامین آسایش و رفاه بوده است. در این میان، به کارگیری تاسیسات در طراحی و اجرای ساختمان سازی، صنایع یا مکان‌های تجاری اهمیت بسیاری دارد و شناخت این رشته برای کلیه دست‌اندرکاران تاسیسات ساختمانی مهم و ضروری است.

رشته تاسیسات به صورت کلی به دو بخش تاسیسات مکانیکی و تاسیسات الکتریکی تقسیم می‌شود.

کاربرد فیزیک مکانیک در رشته تاسیسات،شغلهای رشته تاسیسات

تاسیسات الکتریکی

• تاسیسات الکتریکی

پیشرفت صنعت برق باعث رشد سریع تکنولوژی و توسعه کشورهای صنعتی شده است. به مرور زمان سیستم‌های جدیدتر جایگزین سیستم‌های قبلی می‌شوند و کمبود متخصص در این زمینه می‌تواند مشکل‌ساز باشد. تاسیسات الکتریکی طراحی سیستم‌های سیم‌کشی اماکن مسکونی و مراکز صنعتی است و مواردی مانند روشنائی، هوشمندسازی ساختمان، برق رسانی، آنتن مرکزی، تلفن، سیستم علام حریق، اجرای خدمات آسانسور و پله برقی، دوربین‌های مداربسته و… را شامل می‌شود.

هوشمندسازی منازل و ساختمان‌ها در بسیاری از کشورهای صنعتی به امری عادی تبدیل شده است و در ایران نیز با گذشت زمان یادگیری و درک مزایای آن به استفاده آنها روی خواهند آورد. همچنین در بسیاری از کشورها که نیروگاه‌های برق اتمی یا پاک وجود دارد تاسیسات الکتریکی به کار رفته بسیار بیشتر است. از این رو مهندسان و فارغ التحصیل‌های این رشته می‌توانند درامد خوبی نیز کسب کنند.

شما می‌توانید این مهارت را به صورت تجربی و نزد یک استاد ماهر یاد بگیرید یا برای آموزش آن در رشته تاسیسات الکتریکی در دانشکده‌های فنی تا مقطع کاردانی و کارشناسی به تحصیل بپردازید. این رشته تنها چند واحد کارگاهی با رشته برق صنعتی تفاوت دارد.

کاربرد فیزیک مکانیک در رشته تاسیسات،شغلهای رشته تاسیسات

در حوزه ساختمان‌سازی و صنایع، بخش تاسیسات تاثیر بسیار و نقش اساسی در عملکرد دارد

• تاسیسات مکانیکی

تاسیسات مکانیکی که کاربردهای متفاوتی دارد و موارد بیشتری را شامل می‌شود علم مبارزه با طبیعت است و به شاخه‌های صنعت، درمانی، ورزش و… تقسیم می‌شود. هنرجویان این رشته در دوران تحصیل با طراحی، محاسبه، اجرا، راه اندازی، سرویس و نگه‌داری تاسیسات بهداشتی، گرمایی، گازرسانی ساختمان‌های مسکونی، راه‌اندازی و سرویس و تعمیر تاسیسات برودتی خانگی و تجاری، نقشه خوانی و نقشه‌کشی تاسیسات بهداشتی، حرارتی، گازرسانی و برودتی و… آشنا می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  دانشگاه فرهنگیان چیست؟ و چه شرایطی دارد؟

در حوزه ساختمان‌سازی و صنایع، بخش تاسیسات تاثیر بسیار و نقش اساسی در عملکرد دارد؛ در واقع آسایش و رفاه افراد یک ساختمان به عمکرد صحیح سیستم‌های تاسیساتی آن مرتبط است که شامل موارد زیر می‌باشد:

◊ تاسیسات گرمایی

◊ تاسیسات سرمایی

◊ تاسیسات تهویه هوا

◊ تاسیسات گازرسانی

◊ تاسیسات گازهای طبی

◊ تاسیسات آتش‌نشانی (اطفا حریق)

◊ تاسیسات بهداشتی (آب و فاضلاب)

◊ تاسیسات استخر (جکوزی، سونا و استخر)

◊ اجرا و طراحی فواره یا آب‌نما

◊ سیستم‌های بخار

کاربرد فیزیک مکانیک در رشته تاسیسات،شغلهای رشته تاسیسات

همانطور که متوجه شدید رشته تاسیسات یک رشته کاملا فنی است

آشنایی با شغل، بازار کار و درامد

همانطور که متوجه شدید رشته تاسیسات یک رشته کاملا فنی است و برای علاقه‌مندان به این دسته مشاغل جذابیت دارد. شغل یا رشته تاسیسات خطرات بسیاری در محیط کاری از جمله امکان برق یا گاز گرفتگی، رطوبت زیاد، گرما یا سرما،‌ سر و صدای آزاردهنده، خطرات استفاده از تجهیزات مختلف، سقوط از ارتفاع و… دارد. لذا مهم‌ترین نکته رعایت اصول ایمنی در هنگام کار است تا از بروز حادثه و صدمه دیدن افراد جلوگیری شود. همچنین رشته تاسیسات  به دلیل نیاز قدرت بدنی بالا و انرژی زیاد، معمولا برای آقایان مناسب‌تر است.

کاربرد فیزیک مکانیک در رشته تاسیسات،شغلهای رشته تاسیسات

رشته تاسیسات  به دلیل نیاز قدرت بدنی بالا و انرژی زیاد، معمولا برای آقایان مناسب‌تر است

برای یادگیری این کار راه و روش‌های مختلفی وجود دارد؛ برای یادگیری این رشته می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

• یادگیری به صورت کاملا تجربی و نزد یک استاد ماهر

• گذراندن دوره‌های فنی لازم و کارآموزی نزد یک استادکار در جهت حرفه‌ای شدن

• جهت تحصیل می‌توانید پس از سال اول دبیرستان وارد شاخه کار و دانش (رشته‌های تاسیسات بهداشتی ساختمان، تاسیسات گرمایی، گازرسانی، حرارتی برودتی یا تهویه مطبوع ساختمان) شوید. در صورت انتخاب فنی و حرفه‌ای باید به «رشته تاسیسات» وارد شوید. تحصیل در این رشته می‌تواند تا مقطع کاردانی یا کارشناسی به طور ناپیوسته در دانشگاه‌ها ادامه پیدا کند.

• از دیگر رشته‌های مرتبط در دانشگاه، میتوانید وارد رشته مهندسی مکانیک گرایش تاسیسات نیز شوید و پس از اتمام تحصیل به بازار کار وارد شوید.

بیشتر بخوانید:  هایپرلوپ چیست و نحوه کار کردن هایپرلوپ

• در صورتی که هیچکدام از راه‌های بالا برای شما مناسب نیستند،‌ با مراجعه به آموزشگاه‌های آزاد که زیرنظر سازمان فنی و حرفه‌ای فعالیت می‌کنند در دوره‌های تخصصی رشته تاسیسات شرکت کنید و مدرکی معتبر دریافت کنید.

معمولا ساعات کاری این شغل (مخصوصا در شرکت‌ها و سازمان‌ها) به صورت تمام وقت است. اما در صورتی که به صورت مستقل فعالیت کنید تعیین ساعت کاری به عهده خود شماست و برخی مزایای دیگری را نیز شامل می‌شود.

کاربرد فیزیک مکانیک در رشته تاسیسات،شغلهای رشته تاسیسات

خواندن و درک نقشه‌های تاسیساتی ساختمان‌ها از وظایف کارشناس تاسیسات است

افراد مناسب این شغل

برای انجام این کار باید توانایی کار در محوطه‌های داخلی تنگ، محوطه‌های بیرونی با شرایط آب و هوایی متفاوت، ارتفاع یا داربست‌ها و… را داشته باشید. از دیگر وظایف یک کارشناس تاسیسات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• خواندن و درک نقشه‌های تاسیساتی ساختمان‌ها

• نقشه کشی سیستم تاسیسات مکانیکی ساختمان

• تاسیسات بهداشتی شامل لوله کشی انواع آب سرد و گرم در ساختمان (اتصال انواع لوله‌ها، لوله کشی آب، فاضلاب و نصب لوازم بهداشتی)

• طراحی، اجرا و نظارت بر لوله کشی‌های تاسیسات گاز خانگی یا تجاری

• راه اندازی و تعمیر شوفاژ و سیستم‌های گرمایشی یا دستگاه‌های خنک کننده خانگی و تجاری

• جوشکاری گاز و برق

• راه اندازی و تعمیر انواع تجهیزات سیستم استخرها، جکوزی‌ها و سونا

همچنین داشتن مهارت‌های زیر جهت فعالیت مفید در این رشته الزامی است!

• توانایی کار مطابق با نقشه‌ها و طرح‌های فنی موجود

• مهارت‌های بالا در امور فنی و علمی

• رعایت نظم و دقت بالا

• توانایی جسمی مناسب برای شرایط کاری نسبتا سخت

• آگاهی از تمامی مسائل و دستورالعمل‌های ایمنی و رعایت آن

• توانایی همکاری تیمی و کار فردی

• مهارت‌های ارتباطی مناسب

در انتخاب یک شغل به صورت صحیح و درست عوامل بسیاری از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها و… تاثیرگذارند. تمامی افراد ویژگی‌های منحصر به فرد و مخصوص خود را دارند به طوری که حتی برای افراد با نوع تیپ شخصیتی مشابه نیز نمی‌توان از یک نسخه را پیچید! پس در نهایت بهترین کسی که می‌تواند از خوب بودن این شغل برای شما مطمئن باشد خودتان هستید.

شرایط استخدام و میزان درامد

فرصت‌های شغلی بسیاری برای این رشته در بازار کار وجود دارد. شما به عنوان یک کارشناس تاسیسات ماهر می‌توانید در بخش تاسیسات شرکت‌ها یا سازمان‌ها، کارخانه‌های صنعتی، شرکت‌های ساختمان سازی شروع به کار کنید.

اگر تجربه و سرمایه لازم را دارید، می‌توانید به صورت مستقل کار کنید که مزایای بیشتری نسبت به کارمندی دارد. برای مثال شما حتما به دفترکار نیاز ندارید و با داشتن یک خط تلفن، کارت ویزیت (به صورت آنلاین یا چاپی) به تبلیغات در مکان‌های مختلف بپردازید و به جذب مشتری بپردازید. همچنین ابزار و تجهیزات کاری شما جای زیادی را اشغال نمی‌کنند و به راحتی می‌توانید آنها را در منزل خود نگه‌داری کنید.

با بیشتر شدن جمعیت، نیاز به ساختمان سازی و تعمیر تاسیسات ساختمان‌های قدیمی موجب فراهم شدن بستر خوب و آینده شغلی مناسبی برای این رشته شده‌اند.

استخدام متخصصان این رشته در کشور آمریکا طی یک دهه گذشته (۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰) رشد ۲۶ درصدی داشته است که نسبت به سایر مشاغل ۱۲ درصد بیشتر است! همچنین در استرالیا نیز میزان استخدام این شغل طی پنج سال گذشته تقریبا ۱۱ درصد افزایش یافته و آینده خوبی برای آن دیده می‌شود.

از آنجا که همیشه به متخصصان تاسیسات نیاز داریم، آنها معمولا درامد خوبی دارند و در صورت فعالیت به صورت مستقل اگر دقت و نظم بالایی داشته باشند،‌ با افزایش رضایت مشتری به تعداد آنها نیز افزوده می‌شود. همچنین جالب است بدانید این شغل جز پردرامدترین مشاغل بسیاری از کشورها از جمله آمریکاست. برای مثال: در سال ۲۰۱۳ درامد سالانه آنها ۴۸۲۰۰ دلار بود.

کاربرد فیزیک مکانیک در رشته تاسیسات،شغلهای رشته تاسیسات

همه چیز درباره رشته تاسیسات

جمع بندی

رشته تاسیسات از مهم‌ترین و پرکاربردترین رشته‌های زمان فعلی است و آینده بسیار روشنی نیز برای آن پیشنهاد می‌شود. درامد این شغل مناسب است و در بسیاری از کشورها جز پردرامدترین مشاغل قرار دارد اما در کنار این موراد باید به خطرات، ریسک و سختی این کار نیز توجه داشته باشیم.

به دلایلی که گفته شود، این رشته برای تمامی افراد مناسب نیست پس حتما قبل از تحصیل به سنجش توانایی‌ها و مهارت‌های خود بپردازید تا از مناسب بودن آن مطمئن شوید. همچنین در صورتی که به هردلیلی دوست ندارید با تحصیل و درس‌های تئوری و عملی این مهارت‌ها را بیاموزید، میتوانید به صورت تجربی آموزش ببینید.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

نحوه عملکرد جاروبرقی

جارو برقی حاوی 1 موتور می باشد که توسط برق روشن می شود نحوه عملکرد …