جوانه شبدر چیست؟ خواص بی نظیر جوانه شبدر

غذاهایی که با جوانه شبدر تهیه می شود, جوانه شبدر چیست, خواص جوانه شبدر در طب سنتی

عکس جوانه شبدر

جوانه شبدر چه خواصی دارد؟

جوانه شبدر یکی از مهم ترین گیاهان در طب سنتی است که نیازهای فیبری بدن را برطرف کرده و در بهبود کم خونی، سرطان و کاهش وزن و… موثر است. در ادامه جهت آشنایی با خواص جوانه شبدر همراه ما باشید.

جوانه شبدر چیست؟

جوانه های خاصیت های فراوانی دارند و در این میان، از جوانه شبدر به عنوان یکی از معجزات طبیعت یاد می شود که حاوی مقدار زیادی از ویتامین هاست و برای درمان کم خونی، کاهش وزن و کاهش ریسک ابتلا به سرطان و پوکی استخوان مورد استفاده قرار می گیرد.

جوانه های گیاه شبدر در گذشته یکی از پرکاربردترین گیاهان در طب سنتی بوده اند و گذر زمان باعث درک بهتر جایگاه این جوانه ها شده است به طوری که در رقابت با بسیاری از مکمل های غذایی مصنوعی و غیر طبیعی عالی عمل می کند. علاوه بر این از جوانه شبدر برای بهبود وضعیت پوست و مو نیز استفاده می شود. در ادامه جهت اشنایی کامل تر با این خاصیت های جوانه شبدر همراه ما باشید

خواص جوانه شبدر در طب سنتی

جوانه شبدر, فواید جوانه شبدر, خاصیت جوانه شبدر

جوانه شبدر از قدیم در طب سنتی پرکاربرد بوده است

همانطور که اشاره شد این گیاه فواید زیادی برای بدن انسان دارد که برخی از آنها عبارتند از:

• کاهش وزن و لاغری

همانطور که مطلع هستید از جمله پیش نیاز های دست یابی به اندامی ایده آل داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب می باشد. جوانه شبدر بسیار کم کالری است و مقدار زیادی فیبر دارد که با کاهش اشتها از پرخوری جلوگیری می کند و با اضافه کردن آن در سالاد خود می توانید به راحتی به رژیم غذایی پایبند بمانید.

• بهبود سندرم پیش از قاعدگی

یکی از مواردی که خانم ها با آن روبرو هستند سندرم پیش از قاعدگی است که استروژن موجود در جوانه های شبدر همانند استروژن موجود در بدن زنان عمل کرده و به بهبود افراد کمک می کند. همچنین این ماده یکی از بهترین مواد غذایی برای کاهش علائم دوران یائسگی و ورم پستان در زنان نیز می باشد.

بیشتر بخوانید:  فهرست موادغذایی با طبع گرم

• افزایش پلاکت خون

جوانه شبدر مقدار زیادی ویتامین K دارد که در تولید پلاکت خون موثر است و بدین ترتیب از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

• درمان بیماری کبد

مصرف جوانه شبدر باعث بهبود گردش خون و همچنین سم زدایی کبد می شود؛ به همین دلیل تاثیر بسزایی در درمان بیماری های کبد همچون کبد چرب دارد.

• بهبود سیستم ایمنی

پیش تر نیز اشاره شد که جوانه شبدر حاوی مقدار زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی است و در بهبود گردش خون بدن نیز تاثیر گذار است. تمامی این موارد در کنار یکدیگر سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و شانس ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهند.

• درمان کم خونی

یکی از مشکلات رایجی که ممکن است افراد مختلفی با آن روبرو شوند کم خونی است که جوانه شبدر با افزودن مقادیر بالایی از آهن به افزایش و تولید گلبول های قرمز خون کمک کرده و آن را بهبود می بخشد. همچنین مصرف به اندازه جوانه شبدر می تواند در جلوگیری از ابتلا به این بیماری موثر باشد.

• پیشگیری از سرطان

از جمله مهم ترین فواید جوانه شبدر برای بدن تامین آنتی اکسیدان هایی است که به طور مستقیم باعث کاهش سلول های سرطانی در بدن شده و خطر متاستاز سلول های سرطانی را کاهش می دهد.

• جلوگیری از آلزایمر

با تامین آهن بدن و بهبود گردش خون، اکسیژن رسانی نیز بهبود یافته و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل هم کاهش می یابد.

• پیشگیری از بیماری های قلبی

جوانه شبدر مقادیر زیادی فیبر دارد که با کاهش کلسترول خون از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می کند.

• بهبود دیابت

همچنین فیبر موجود در این جوانه ها باعث کاهش قند خون شده و برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ مفید می باشد.

• تامین پروتئین، کلسیم و ویتامین ها

علاوه بر ویتامین های بسیاری که در جوانه شبدر وجود دارد، این گیاه منبع خوبی برای دریافت کلیسیم است که در تقویت استخوان های بدن و کاهش ریسک ابتلا به پوکی استخوان یا شکستگی تاثیر گذار است.

همچنین پروتئین های گیاهی مختلفی نیز در جوانه های شبدر وجود دارد که باعث شده است به عنوان بهترین منبع طبیعی پروتئین برای افراد گیاهخوار شناخته شود.

• سایر خواص

همچنین جوانه شبدر در بهبود بیماری های چون افسردگی، تقویت مو و ناخن ها، جلوگیری از چین و چروک پوست و… نیز کاربرد دارد.

خواص جوانه شبدر برای پوست  و مو

خواص جوانه شبدر, جوانه شبدر, فواید جوانه شبدر

جوانه شبدر در سلامت پوست و مو تاثیر گذار است

مصرف جوانه شبدر فوایدی برای پوست و مو دارد که عبارتند از:

• عملکرد به عنوان ضد آفتاب

ویتامین C یکی از مواد مغذی است که به وفور در جوانه شبدر وجود دارد و در مقابله با نور خورشید با خاصیت ضد التهابی، به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کرده و از پوست در برابر اشعه های مضر و خطر آفتاب سوختگی محافظت می کند.

• اگزما و پسوریازیس

همانطور که اشاره شد این جوانه ها خواص ضد التهابی دارند. این خاصیت برای درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات پوستی دیگر همچون اگزما نیز موثر است.

• تقویت مو و ناخن

مصرف جوانه شبدر با تامین ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن به تقویت و افزایش رشد مو و ناخن ها کمک می کند.

ارزش غذایی جوانه شبدر

این جوانه ها حدودا حاوی ۳۶ کالری، ۱ گرم چربی، ۳ گرم کربوهیدرات، ۳ گرم پروتئین و ۲ گرم فیبر در هر ۱۰۰ گرم از جوانه شبدر می باشد.

طرز تهیه جوانه شبدر

پس از آشنایی با خواص و فواید بسیار این جوانه ها احتمالا شما نیز دوست دارید تا با طرز تهیه آن نیز آشنا شوید. بدین منظور باید در ابتدا مقدار مورد نیاز خود از دانه های شبدر را پاکسازی کرده و شستشو دهید. سپس آنها را درون ظرفی بزرگ ریخته و آن را با آب پر کنید و بگذارید یک الی دو روز خیس شوند.

بیشتر بخوانید:  میوه اژدها: فواید و نحوه خوردن

پس از خیس خوردن دانه ها به اندازه کافی، آب آن را دور ریخته و دانه ها در ظرفی مناسب بریزید. در آخرین مرحله با یک پارچه مرطوب روی دانه ها را بپوشانید به طوری که هوا جا به جا شود و آنها را در مکانی تاریک قرار دهید. حدودا پس از سه الی پنج روز مراقبت هایی همچون تعویض جای دانه ها و مرطوب کردن دانه ها آماده می شوند و قابل مصرف هستند.

برای نگه داری آنها نیز می توانید از یک ظرف درب بسته در یخچال استفاده کنید.

روش مصرف جوانه شبدر

از این جوانه ها می توان با روش های مختلفی استفاده کرد که عبارتند از:

۱. خام خوری:‌ در هر وعده یک قاشق غذا خوری از جوانه های شبدر تازه را به خوبی جویده و میل کنید.

۲. افزودن در سالاد: که شامل اضافه کردن مقداری از جوانه های شبدر به انواع سالاد می شود.

۳. استفاده در غذا: از جوانه شبدر خشک نیز رایج است. بدین منظور جوانه شبدر را خشک کرده و با ترکیب دیگر سبزی جات و جوانه ها سوپی پر خاصیت تهیه می کنند.

عوارض و مضرات جوانه شبدر

اگرچه این جوانه ها خاصیت فراوانی دارند اما رشد در یک محیط مرطوب و تاریک احتمال وجود باکتری های بیماری زا را افزایش می دهد. به همین دلیل توصیه می شود کودکان و خانم هایی که در دوران بارداری یا شیر دهی هستند از جوانه شبدر استفاده نکنند.

همچنین طبع این جوانه ها گرم و تر می باشد و ممکن است برای برخی از افراد مناسب نباشد.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

فهرست موادغذایی با طبع گرم

غذاهای با طبع گرم لیست غذاهای با طبع گرم غذاهای طبع گرم دارای کالری فراوانی …