معرفی رشته طراحی صنعتی

طراحی صنعتی چیست,رشته طراحی صنعتی چیست

رشته طراحی صنعتی چیست ؟

معرفی رشته طراحی صنعتی

رشته‌ ی طراحی صنعتی پایه ای‌ از علم‌، صنعت‌ و هنر است‌؛ این رشته به‌ طراحی‌ تمامی محصولات‌ می پردازد، امروزه دیدگاه های جدیدی در زمینه طراحی صنعتی ارائه شده است.

معرفی رشته کارشناسی طراحی صنعتی:

با توجه به تغییرات سریعی که در روش ها و سبک های زندگی انسان ها رخ می دهد، نوع کالاهای مورد استفاده یا روش و نوع کاربرد آنها نیز تغییر می کند. طراحی صنعتی حوزه ای است که سعی دارد همگام با این تغییرات، کالاها و روش های جدیدی ارائه دهد.

طراحی صنعتی ترکیبی است از هنر و صنعت. به عبارتی طراحی صنعتی ویژگی های کمی و کیفی یک کالا را به منظور تولید صنعتی آن تعیین کرده و راهی است برای رسیدن به کالایی مطلوب از نظر کارکرد، ظاهر، هزینه، مد رایج جامعه و متناسب با سلیقه و تنوع طلبی مشتری.

بطور کلی به عرضه و ارائه ی کالا و یا خدمات اصطلاحا صنعت می گویند و در نهایت صنعت است که تامین کننده ی نیاز بازار می باشد.

البته نباید تصور کرد که رشته طراحی صنعتی فقط به زیبایی محصولات فکر می کند بلکه این رشته معتقد است که در ساخت محصولات مورد استفاده بشر باید از لطافت، زیبایی و ظرافت هنر و همچنین فناوری و کارآیی علم بهره گرفت تا بتوان زندگی راحتتر و زیبایی داشت؛ یعنی طراحان صنعتی توسعه دهنده و تکامل بخش محصولاتی هستند که ما هر روزه از آنها استفاده می کنیم.

این رشته‌ که‌ پایه ای‌ از علم‌، صنعت‌ و هنر است‌؛ به‌ طراحی‌ تمامی محصولات‌ می پردازد؛ یعنی‌ کلیه‌ لوازم‌، تجهیزات‌ و محصولاتی‌ که‌ مورد استفاده‌ انسان‌ است‌، از لوازم‌ آشپزخانه‌ گرفته‌ تا محصولات‌ بسیار پیچیده‌ مثل‌ سیستم های‌ کامپیوتری‌ را طراحی‌ می کند. طراحی‌ صنعتی‌ تلاش‌ می کند که‌ سختی‌ و خشونت‌ صنعت‌ را از آن‌ بگیرد تا محصول‌ صنعتی‌ برای‌ مشتری‌ لطیف‌ گردد و در این‌ کار هم‌ منافع‌ کارفرما و هم‌ استفاده‌ کننده‌ را در نظر می گیرد.

امروزه دیدگاه های جدیدی در زمینه طراحی صنعتی ارائه شده است. برای مثال در طراحی باید دقت کرد که کالای مورد نظر به طبیعت ضرری نرساند و قابل بازیافت باشد. یک‌ طراح‌ صنعتی‌ براساس‌ اطلاعات‌ به‌ دست‌ آمده‌، در نهایت‌ با توجه‌ به‌ فرهنگ‌ بومی‌، اقتصاد، روانشناسی‌، دیدگاه های‌ هنری‌، روش های‌ تولید، تکنولوژی‌ تولید، نوع‌ مواد مورد استفاده‌ و مسائل‌ زیست محیطی‌، طرح‌ محصولی‌ جدید را ارائه‌ می دهد یا یکی‌ از معایب‌ محصولات‌ قدیمی‌ را برطرف‌ می سازد.

طراحی صنعتی,رشته طراحی صنعتی

رشته طراحي صنعتي یکی از بهترین رشته های تحصیلی در مقطع دانشگاهی است

رشته طراحي صنعتي یکی از بهترین رشته های تحصیلی در مقطع دانشگاهی است. تحصیل در این رشته موقعیت های شغلی و حرفه ای بسیار زیادی را برای دانشجویان فراهم می کند. دانشجویان رشته طراحی صنعتی می توانند پس از فارغ التحصیلی به سرعت جذب بازار کار شوند؛ زیرا در سراسر جهان میزان تقاضا برای استخدام طراحان صنعتی بسیار بالا است و همچنین میزان درآمد طراحان صنعتی نسبت به مشاغل دیگر بسیار بیشتر است.

بیشتر بخوانید:  سنگ آهک و کاربردهای آن

یک طراح صنعتی می تواند پس از مدت کوتاهی به درآمد بسیار خوبی دست یابد. طراحان صنعتی می توانند علاوه بر فعالیت در شرکت ها و کمپانی های بزرگ، به طور مستقل و به صورت پروژه ای کار کنند و بنابراین طراحان صنعتی در حرفه خود از آزادی عمل بسیار زیادی برخوردار هستند؛ همچنین طراحان صنعتی به اقتضای شغلی که دارند باید به شهرها و کشورهای مختلف سفر کنند. می توان گفت که این حرفه مناسب افرادی است که به دنبال یک زندگی حرفه ای جذاب و پر جنب و جوش هستند و از روزمرگی بیزارند.

تحصیل در رشته طراحی صنعتی به هیچ وجه خسته کننده نیست. تحصیل در این رشته عمدتا پروژه محور است و دانشجویان باید بر روی پروژه های عملی جذاب و هیجان انگیز کار کنند. اکثر دروس این رشته عملی هستند و همین امر باعث جذاب شدن هر چه بیشتر این رشته تحصیلی می شود.

یکی ‌دیگر از مزایای تحصیل در رشته طراحي صنعتي یادگیری مهارتهای متنوع و کاربردی در زمینه های مختلف است. دانشجویان این رشته مهارت های بسیار زیادی مانند مهارت حل مسئله را در دوران تحصیل می آموزند و می توانند در آینده با استفاده از این مهارت ها در شغل و حرفه خود پیشرفت کنند.

به علاوه دانشجویانی که در رشته طراحی صنعتی تحصیل می کنند، کار گروهی را به خوبی می آموزند و یاد می گیرند که چگونه در آینده با طراحان صنعتی دیگر، تولید کنندگان و مشتریان همکاری کنند تا بتوانند محصولی متناسب با نیاز جامعه را طراحی و تولید کنند.

طراحي صنعتي,رشته صنعت

یک طراح صنعتی باید خلاق و هنرمند باشد

دروس‌ رشته‌ طراحی صنعتی :

آشنایی‌ با هنر در تاریخ‌، مواد و روش های‌ ساخت‌، کارگاه‌ طراحی‌ پایه‌، مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌، عکاسی‌ پایه‌، ریاضی‌ کاربردی‌، نقشه کشی‌ صنعتی‌، هندسه‌، فیزیک، شیمی‌ کاربردی‌، تاریخ‌ طراحی‌ صنعتی‌، مهندسی‌ عوامل‌ انسانی‌، حجم سازی‌، کارگاه‌ طراحی‌ صنعتی‌، فرم‌ و فضا، مدل سازی‌، هنر و تمدن‌ اسلامی‌، طراحی‌ فنی‌، طراحی‌ به‌ کمک‌ کامپیوتر، ارزیابی‌ تولیدات‌ صنعتی‌، پروژه‌ طراحی‌ صنعتی‌ (پروژه‌ طراحی‌ صنعتی‌ در هر ترم‌ به‌ یک‌ مسئله‌ خاص‌ مثل‌ بسته بندی‌، طراحی‌ صنعتی‌ در حال‌ و آینده‌، مبلمان‌ یا بیونیک‌ می پردازد)، اقتصاد و مدیریت‌ تولیدات‌ صنعتی‌، جامعه شناسی‌ صنعتی‌، پروژه‌ نهایی‌.

توجه داشته باشید که رشته طراحی صنعتی دارای آزمون عملی می باشد.

دروس عمومی رشته طراحی صنایع

دو درس از دروس مبانی نظری اسلام 4 واحد، ادبیات فارسی 3 واحد، یک درس از دروس اخلاق اسلامی 2 واحد، زبان عمومی 3 واحد، یک درس از دروس انقلاب اسلامی 2 واحد، تربیت بدنی 1 1 واحد، یک درس از دروس تاریخ وتمدن اسلامی 2 واحد، تربیت بدنی 2 1 واحد، یک درس از دروس آشنایی با منابع اسلامی 2 واحد.

بیشتر بخوانید:  معرفی رشته زبان انگلیسی

دروس پایه رشته طراحی صنعتی

مبانی هنرهای تجسمی 1و2 6 واحد، کارگاه طراحی پایه 1و2 6 واحد، عکاسی پایه 1و2 4 واحد، حجم سازی 2 واحد، مدلسازی 1و2 4 واحد، هنر و تمدن اسلامی 2 واحد، آشنایی با هنر در تاریخ 1و2 4 واحد، فرم و فضا 2 واحد، هندسه 1و2 4 واحد، مهندسی عوامل انسانی (ارگونومی) 1 2 واحد، ریاضی کاربردی 1و2 4 واحد، فیزیک 1(ایستایی) 2 واحد.

دروس اصلی رشته طراحی صنعتی

فیزیک 2 (مبانی سینماتیک) 2 واحد، فیزیک 3 (الکتریسیته و نور) 2 واحد، نقشه کشی صنعتی 1و2 4 واحد، تاریخ طراحی صنعتی 2 واحد،مهندسی عوامل انسانی (ارگونومی)2 2 واحد، ارزیابی تولیدات صنعتی 3 واحد، طرح اشیا در تمدن اسلامی 2 واحد، اقتصاد مدیریت تولیدات صنعتی 3 واحد، مواد و روشهای ساخت 1و2و3 6 واحد، جامعه شناسی صنعتی 2 واحد، طراحی به کمک کامپیوتر 2 واحد، طراحی فنی 1 (مبانی) 2 واحد، طراحی فنی 2 (اجزای ماشین) 2 واحد، طراحی فنی 3 (کنترل هیدرولیک و  نیوماتیک) 2 واحد.

دروس تخصصی رشته طراحی صنعتی

مبانی طراحی صنعتی 1و2 4 واحد، پروژه طراحی صنعتی1 (روند طراحی صنعتی) 4 واحد، پروژه طراحی صنعتی2 (بسته بندی) 2 واحد، پروژه طراحی صنعتی3 (مهندسی عوامل انسانی) 3 واحد، پروژه طراحی صنعتی4 (طرح های سریع) 3 واحد، پروژه طراحی صنعتی 5 (محیط  زیست) 3 واحد، پروژه طراحی صنعتی6 (حال و آینده) 3 واحد، پروژه طراحی صنعتی7 (مبلمان) 2 واحد، پروژه طراحی صنعتی 8 (بیونیک) 2 واحد، پروژه طراحی صنعتی 9 (ارتباط با  کارخانجات) 5 واحد، پروژه 6 واحد.

توانایی های‌ لازم‌ یک طراح صنعتی :

در رشته‌ طراحی صنعتی، خلاقیت‌ حرف‌ اول‌ را می زند و دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید توانایی‌ نوآور و خلاق‌ باشد؛ یعنی‌ هم‌ رشته ی هنر و هم‌ رشته صنعت‌ را درک‌ کند‌ و هم‌ قدرت‌ مدیریت‌ داشته‌ باشد و علاوه‌ بر موارد فوق‌ تا حدودی‌ با مباحث‌ کاربردی‌ علوم‌ پایه‌ مثل‌ فیزیک‌، شیمی‌، هندسه‌ و زیست شناسی‌ آشنا باشد. دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید نگاه‌ خود را به‌ اطراف‌ و اشیاء دقیق تر کند‌ و پیوسته‌ نیازهای‌ فردی‌ و اجتماعی‌ افراد را در ذهن‌ خود مرور نماید. او باید به‌ راحتی‌ با محیط های‌ کاری‌ ارتباط‌ برقرار کرده‌ و تجارب‌ خود را از نظر فنی‌ گسترش‌ دهد به‌ گونه‌ای‌ که‌ بتواند عملکرد طرح‌ خود را کاملاً توجیه‌ نماید و تمامی‌ مراحل‌ اجرایی‌ آن‌ را زیر نظر داشته‌ باشد.

رشته طراحی,طراحي صنعتي چيست

رشته ی طراحی صنعتی گرایش های زیادی دارد

گرایش ها و زیر گروه های رشته ی طراحي صنعتي چيست ؟

رشته طراحی صنعتی گرایش ها و زیرگروه های متعددی دارد که مهم ترین آنها عبارتند از:

طراحی محصول: لوازم خانگی/ مبلمان اداری و خانگی / وسایل صوتی و تصویری/ ماشین های اداری/ نوشت افزار / اسباب بازی و … .

طراحی دکوراسیون: شامل دکوراسیون خانگی، اداری، تجاری و … .

طراحی محیطی: فضا، مبلمان و چیدمان شهری و کلیه فضاهای زیر مجموعه آن نظیر پارک ها، نمایشگاه ها، مراکز خرید، ایستگاه های اتوبوس و تاکسی و کلیه محیط های عمومی، تأسیسات ترافیکی و نظایر آن.

بیشتر بخوانید:  زندگینامه خسروی سرخسی

طراحی خودرو: طراحی بدنه و نمای داخلی خودرو.

طراحی بسته بندی: بسته بندی کالا و محصولات مختلف.

طراحی اصلاحی: اصلاح خصوصیات عملکردی یا فرمی یک محصول به منظور بهبود کارایی آن.

سبک ها، الگوها و متدهای طراحی صنعتی:

در روند طراحی صنعتی نیز مانند خیلی از زمینه های دیگر الگوها و سبک های مختلفی وجود دارد که مجموعه ای از ویژگی ها و خصوصیات از پیش تعیین شده را برای سهولت کار در اختیار طراح قرار می دهد. بنابراین هر طراح صنعتی برای طراحی هر یک از موارد بالا می تواند بر اساس شرایط کاری خود، از یک یا چند الگوی طراحی زیر برای خلق ایده و طرح خود بهره ببرد. در اینجا به دو عنوان از این الگوها و سبک ها اشاره می شود:

الگوی طراحی برای آینده: طراحی کالا و محصول با استفاده از المان ها و نمادهای فوق پیشرفته و بسیار مدرن و حتی تخیلی.

الگوهای طبیعی: طراحی کالا و محصول بر اساس عملکرد و یا فرم زندگی و ویژگی های ظاهری جانوران، گیاهان و طبیعت بی جان.

رشته طراحی صنعتی چیست,معرفی رشته طراحی صنعتی

رشته طراحی صنعتی بازار خوبی در تمام شاخه ها دارد

آینده شغلی رشته طراحی صنعتی در ایران

با توجه به موارد بالا، مشخص است که یک طراح صنعتی می تواند با توجه به علاقه و گرایش خود در زمینه های متعددی حتی فراتر از موارد ذکر شده مشغول به کار شود. حقیقت این است که در ایران به دلیل وارداتی بودن کالاهای فراوانی که نیاز به طراحی خلاقانه دارند، نیاز به طراحی از مرحله صفر، از طرف کارفرمایان و کارخانه داران خیلی کم احساس می شود. بنابراین طراحانی که به دنبال استخدام در یک محل مشخص هستند، بیشتر برای طراحی های اصلاحی به کار گرفته می شوند.

اگر قصد فعالیت شخصی در شرکت های خصوصی دارید، تنها عاملی که باعث موفقیت شغلی است، توانایی های شخصی شماست و می توان گفت که اسم رشته طراحی صنعتی هنوز برای کارفرمایان به اندازه ای جا نیافتاده است که به صرف داشتن این مدرک علاقه ای به جذب افراد داشته باشند. یک طراح در صورتی در بازار کار موفق است که بتواند توانایی های خود را در عمل ثابت کند که این موضوع نیاز به چند سال وقت و اجرای پروژه های موفق دارد.

دانشگاه های رشته طراحی صنعتی :

دانشگاه های دوره کارشناسی: دانشگاه تهران، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه الزهرا، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه هنر تبریز، دانشگاه اصفهان، دانشگاه آزاد تهران و مشهد

دانشگاه های دوره کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران، هنر تهران، هنر تبریز، آزاد تهران و امیرکبیر.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

نحوه عملکرد جاروبرقی

جارو برقی حاوی 1 موتور می باشد که توسط برق روشن می شود نحوه عملکرد …