معرفی رشته پزشکی

معرفی رشته پزشکی,مراحل تحصیل در رشته پزشکی

معرفی رشته پزشکی

رشته پزشکی دانشی است که هدف آن حفظ و ارتقاء سلامتی، درمان بیماری‌ ها و بازتوانی آسیب‌ دیدگان است. این اهداف با شناخت بیماری ها، تشخیص، درمان و پیشگیری از بروز آنها به انجام می رسد.

یکی از مهمترین و محبوب ترین رشته های گروه تجربی، رشته پزشکی است. این رشته هر سال، داوطلبان بسیار زیادی دارد و از پرطرفدارترین رشته ها بین دانش آموزان به حساب می آید. اکثر دانش آموزان تجربی، آرزوی قبولی در این رشته دشوار را دارند.

قبولی در این رشته کار به نظر دشواری به حساب می آید اما امکانپذیر است. یکی از مهمترین نکاتی که قبل از انتخاب رشته باید به آن توجه کرد، بررسی اطلاعات کامل درباره ی رشته تحصیلی است. شما با داشتن اطلاعات کامل در مورد مراحل تحصیل می توانید به اهداف خود برسید.

رشته پزشکی دانشی است که هدف آن حفظ و ارتقاء سلامتی، درمان بیماری‌ ها و بازتوانی آسیب‌ دیدگان است. این اهداف با شناخت بیماری ها، تشخیص، درمان و پیشگیری از بروز آنها به انجام می رسد. فارغ التحصیلان رشته پزشکی روزانه با افراد زیادی از گروه های مختلف جنسی، اجتماعی و سنی مواجه می شوند که این گروه ها هر چند با وجود تفاوت هایی همگی نام مشترک بیمار را نزد پزشک یدک می کشند.

بیماران می دانند که برای سلامتی و تندرستی باید به پزشک برای درمان اعتماد کنند و در نتیجه این اعتماد تصمیم گیری در مورد سلامتی شان را به پزشک می سپارند.

تقریباً در سراسر تاریخ ثبت شده و در ھر بخشی از جھان، پزشک بودن معنی خاصی را داشته است و مردم برای کمک گرفتن در مورد فوری ترین نیازھای خود، تسکین از درد و رنج و بازگرداندن سلامتی به نزد پزشکان مراجعه می کنند. آنھا به پزشکان اجازه دیدن، لمس کردن و دست زدن به ھر قسمتی از بدنشان، حتی محرمانه ترین قـسمت ھا را هم می دھند. انجام می دھند چون که ایمان دارند پزشک شان به نفع آنھا کار خواھد کرد.

پزشکی,رشته پزشکی

مراحل تحصیل در رشته پزشکی

این رشته مناسب چه کسانی است؟

از جمله مشکلات رشته ی پزشکی، طولانی بودن دوره و طاقت فرسا بودن آن است.محروم بودن از تعطیلات و تفریحات متداول هم سن و سالانتان و نداشتن درآمد تا پایان دوره ی تحصیلتان. بر همگان روشن است که مواجهه با صحنه های دلخراش مرگ، خونریزی و جراحت های شدید، کم کم بر روحیاتتان تاثیر منفی می گذارد. پس این رشته مناسب کسانی است که توانایی تطابق با شرایط سخت آن را داشته باشند.

اگر می‌توانید با شرایط استرس‌زا به خوبی کنار بیایید و دلسوزی، صبر و تحمل جسمی داشته باشید، حرفه پزشکی برای شما مناسب است. همچنین ضروری است مهارت‌های ارتباطی، ریاضی و فنی بسیار خوبی را نشان دهید.

استعداد های ذاتی مورد نیاز برای تحصیل در این رشته

استدلال دیداری: قدرت استدلال با تصاویر ونشانه ها را داشته باشند.

استدلال ریاضی: کشف روابط میان اعداد و شناسایی الگوهای موجود در آنها در این افراد وجود داشته باشد.

استعداد درک 3 بعدی: بتوانند ماورای آنچه که در سطح چیزها و امور است را ببینند. یعنی بتوانند وجه یا وجوهی از شکلی که نمی بینید، یک بازنمایی فرضی در ذهن خود بیافرینند.

استعداد دقت: بتوانند به خوبی تمرکز کنند و دقت داشته باشند تا با به خاطر سپردن جزئیات و استفاده از آن در موقیت های جدید مفید باشند.

رشته پزشکی چند ترم است ؟

در حال حاضر، نظام آموزش پزشکی عمومی‌، شامل 4 دوره علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی است .دوره علوم پایه دوره علوم پایه پزشکی 5 ترم تحصیلی است که با اتمام آن،‌ دانشجویان مجاز به ورود به دوره بعدی(فیزیوپاتولوژی) هستند و پیش از ورود به دوره بعدی،‌ امتحان جامع علوم پایه پزشکی از تمام دانشجویان به طور سراسری و همزمان، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی به عمل می‌آید و قبول‌شدگان،‌مجاز به ورود به دوره فیزیوپاتولوژی خواهند بود. این امتحان، در بردارنده‌ی مباحث تدریس شده در دوره علوم پایه است.

بیشتر بخوانید:  برگ گواوا چیست و چه کاربرد و خواصی دارد؟

دوره های تحصیلی رشته پزشکی

علوم پایه

در این دوره به علت آشنا نبودن دانشجویان ، به مباحث پایه علوم بالینی پرداخته می‌ شود. طول این دوره ، 2 سال است و دانشجویان پس از این 2 سال، به منظور ورود به دوره بعدی، در آزمونی جامع، شرکت می‌ کنند.

دروس علوم پایه

بیوشیمی، بافت‌شناسی،، تشریح (نظری- عملی)، تشریح (آناتومی) (نظری ـ عملی)، فیزیولوژی(نظری ـ عملی)، ایمونولوژی (نظری)،اپیدمیولوژی، روانشناسی، جنین‌شناسی، تغذیه، ژنتیک، زبان تخصصی، آسیب شناسی عمومی، انگل‌شناسی، میکروب شناسی دوره فیزیوپاتولوژی این دوره شامل 31 واحد درسی است که دو ترم تحصیلی طول خواهد کشید. در پایان این دوره معدل دانشجو از دروس فیزیوپاتولوژی، باید دست‌کم 12 باشد، در غیر این صورت دانشجو باید درس‌هایی را که در آنها نمره کمتر از 12 آورده است،‌ مجدداً بخواند.

حداکثر مدت مجاز،‌ در مراحل اول و دوم (علوم پایه و فیزیوپاتولوژی) 5 سال است. در پایان این دو دوره دانشجویانی که همه‌ی واحدها را با موفقیت بگذرانند، به دوره‌ی کارآموزی بالینی راه می‌یابند. باید توجه داشت که ملاک قبولی در امتحانات این مرحله، کسب حداقل نمره 12 از 20 است؛ در حالی که در دروس پایه، ملاک کسب نمره 10 از 20 می‌باشد.

نشانه‌ شناسی و فیزیوپاتولوژی

طول این دوره 6 ماه بوده و در این دوره دانشجویان به فراگیری مطالبی همچون آگاهی از مبانی فیزیولوژیک، شناخت ساز و کار بیماریها و عوامل مؤثر در آن‌ ها، تشخیص انواع بیماری‌ ها، نشانه ها و راه های درمان آن ها، می‌ پردازند.

دروس فیزیوپاتولوژی

آسیب شناسی اختصاصی، فارماکولوژی، سیمیولوژی، دوره های فیزیوپاتولوژی ارگان‌ها .دوره ‌کارآموزی بالینی دانشجویان پزشکی در این مرحله قادر هستند تا آموخته های خود را از دروس مختلف با یافته های بالینی از بیماران بستری در بیمارستان ها تطبیق داده و با بهره گیری مناسب از روش های تشخیص آزمایشگاهی، بیماری را تشخیص دهند و اقدامات مناسب درمانی را برای بیمار انجام دهند. این دوره شامل 97 واحد درسی است که در چهار بخش اصلی ارائه می گردد و عمدتاً مسائل رایج در رشته پزشکی عمومی را شامل می شود که عبارتند از داخلی، جراحی، زنان و کودکان.

در سایر بخش ها که بخش های فرعی محسوب می شوند نیز بیماری های شایع در آنها آموزش داده می شود. با توجه به این مطلب، چهار رشته اصلی جراحی، داخلی، زنان و کودکان زمان بیشتری را به خود اختصاص می دهند.

در دوره کارآموزی، دانشجویان باید روش برخورد با بیمار، تهیه شرح حال بیمار و نحوه تشخیص و درمان را فرا بگیرند تا در دوره‌ بعدی – کارورزی- که خود تصمیم گیرنده خواهند بود، بتوانند به کمک بیماران بشتابند و تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند.

در دوره کارآموزی نمره قبولی در دروس عملی و نظری 12 است و معدل کل دوره کارآموزی باید بالای 14 باشد و چنانچه کمتر از 14 باشد، باید واحدهای با نمره کمتر از 14 تکرار شود تا معدل کل به 14 برسد.

در پایان این دوره، دانشجویان قبل از ورود به دوره کارورزی در امتحانی به نام امتحان جامع کارورزی شرکت می کنند و بعد از قبولی به دوره کارورزی وارد می شوند. چنانچه دانشجویی در امتحان مربوط قبول نشود، حداکثر 4 مرتبه می تواند در این امتحان شرکت کند.

رشته پزشکی عمومی,پزشکی چند ترم است

آشنایی با رشته های پزشکی

بیشتر بخوانید:  سنگ آهک و کاربردهای آن

کارآموزی بالینی

طول این دوره 20 ماه می‌ باشد و دانشجویان به شناخت بیماری ها و علائم و راه های درمان آن، از لحاظ بالینی و آزمایشگاهی می پردازند تا بتوانند در زمان مواجهه با بیمار، به بهترین نحو ممکن، به پیش گیری و درمان کمک کنند.

دروس کارآموزی بالینی

بیماریهای اعصاب، بیماریهای عفونی، کارآموزی داخلی، بیماریهای جراحی، بیماریهای ارتوپدی، بیماریهای عفونی، کارآموزی جراحی، تاریخ و اخلاق پزشکی، بیماریهای کودکان، پزشکی قانونی و مسمومیت ها، فارماکولوژی بالینی،‌ کارآموزی چشم،‌ کارآموزی پوست، کارآموزی بهداشت، کارآموزی بخش کودکان،‌ بهداشت، کارآموزی گوش و حلق و بینی، کارآموزی ارتوپدی. بیماری های زنان و زایمان، کارآموزی رادیولوژی، بیماریهای روانی، کارآموزی روانپزشکی.

دوره کارورزی بالینی این دوره آخرین مرحله آموزش پزشکی است و آن را دوره انترنی نیز می گویند. این دوره 64 واحد درسی است و 18 ماه به طول می انجامد. در دوره کارورزی،‌ دانشجویان مسئولیت معاینه‌ی بیماران و تشخیص و اقدامات درمانی را در بیمارستان بر عهده خواهند داشت و آموخته های خود را در دوره های قبل به طور عملی انجام خواهند داد تا آماده پذیرش شغل پزشکی در جامعه شوند و بتوانند به طور مستقل به درمان بیماران بپردازند. در پایان این دوره و قبل از فراغت از تحصیل، کارورزان باید درس پایان نامه را که 6 واحد درسی است، آغاز کنند.

کارورزی بالینی

طول این دوره 18 ماه است. هدف این دوره، پرورش مهارت و قدرت تصمیم‌ گیری کارورزان و افزایش اعتماد به نفس آن ها، از طریق برخورد مستقیم‌ با مسائل بهداشتی – درمانی و قبول مسئولیت در این زمینه، می‌ باشد.

دروس کارورزی بالینی

کارورزی بخش جراحی، کارورزی بخش چشم، کارورزی بخش سوانح و سوختگی، کارورزی بخش ارتوپدی، کارورزی بخش ارولوژی، کارورزی بخش اطفال، کارورزی بخش بهداشت، کارورزی بخش گوش و حلق و بینی،‌ کارورزی بخش داخلی، کارورزی بخش زنان و زایمان، کارورزی بخش اورژانس، کارورزی بخش نفرولوژی، کارورزی بخش پوست، کارورزی بخش روانپزشکی.

کارورزی

در این دوره کارورزان به مناطق محروم رفته و مشغول به گذراندن طرح کارورزی خود می‌ شوند اما لازمه ورود به این دوره ، گذراندن و موفقیت در آزمون جامعی است که قبل از این مرحله برگزار می شود و شامل کلیاتی از دروس پایه ، اصلی و عمومی فیزیولوژی و علوم بالینی است.

پزشکی عمومی,رشته پزشکی چند ترم است

آشنایی با رشته پزشکی

پزشکی در ایران یا مهاجرت و ادامه تحصیل در خارج از کشور

بعضی ها تحصیلات پزشکی در خارج از کشور را به پزشکی در ایران ترجیح می دهند. برای رشته هایی مانند رشته دندانپزشکی و پزشکی باید یک سری آزمون های مختص آن کشورها را بدهید تا بتوانید برای ادامه تحصیل به آن کشور بروید و درس بخوانید. نمره آزمون زبان تافل یا ایلتس یا GRE هم می خواهد. باید ویزا بگیرید و شرایط خاص خودش را دارد.

این آزمون ها در هر کشوری برگزار نمی شود و فقط در بعضی کشورها برگزار می شود. خیلی از متخصص ها و فوق تخصص های معروف ایرانی هم دانشگاه های معتبر خارج از کشور درس خواندند و برگشتند. خارج رفتن و تحصیل در رشته پزشکی آنقدر سخت است (حداقل در مقایسه با رشته های مهندسی) که خیلی از پزشک ها اعتقاد دارند خارج رفتن منطقی نیست! مگر اینکه همه سختی هایش را به جان بخرد.

الان بیشتر ایرانی هایی که اپلای می کنند و می روند از رشته های فنی مهندسی هستند که صرفا با داشتن رزومه علمی خوب (معدل بالا، مقاله و …) و نمره آزمون زبان خوب می توانند بروند ولی برای بچه های پزشکی و دندان پزشکی و … باید از یک سری فیلترها و آزمون های سخت عبور کنند تا بتوانند در یک دانشگاه معتبر خارجی در مقطع تخصص یا فوق تخصص ادامه تحصیل بدهند. شرایط مهاجرت به خارج از کشور برای دندانپزشکی و پزشکی کمی سخت تر از داروسازی است.

بیشتر بخوانید:  سوخت مازوت + انواع سوخت ها

یک سوالی که ممکن است به ذهن تان برسد این است که آیا کشورهای دیگر مدرک پزشکی عمومی ایران را قبول دارند یا خیر؟ باید در جواب گفت که به کشور مورد نظرتان بستگی دارد: مثلا آمریکا آن را قبول دارد اما باید سه استپ آزمون USMLE را پاس کنید. قوانین ایالت ها هم بعضا با هم فرق دارد اما اگر برا کار کردن بخواهید بروید و جواز طبابت یک ایالت را بگیرید بقیه ایالت ها هم به شما جواز طبابت می دهند.

اما معمولا رشته های لوکس را به ایرانی ها نمی دهند برای متخصص ها، مگر اینکه نمره استپ های آزمون USMLE خیلی بالا باشد. استرالیا هم مدرک پزشکی ایران را قبول دارد اما باید امتحان مخصوص آنجا را پاس کنید. کانادا و آلمان هم مدرک رشته پزشکی عمومی ایران را قبول دارند. اما باید به این نکته هم توجه کنید که مثلا بروید و پزشکی آلمان بخوانید و برگردید باید حتما امتحان ارتقا بدهید که بتوانید در ایران طبابت کنید.

کلا در خیلی کشورها مدرک رشته پزشکی عمومی ایران یا همان gp اعتبار دارد اما قانونش این گونه است که شما باید دوره اینترنتی را آنجا هم بگذرانید. کشور به کشور قوانینی با هم اختلافاتی دارند. به این نکته هم باید توجه کرد که مدت زمان تحصیل پزشکی تو همه تخصص ها و کشورهای دیگر اندازه ایران نیست و بعضی ها طولانی تر است مثلا تخصص رادیولوژی در استرالیا ۵ ساله است.

بعضی کشورها هم سیاست های خاصی برای جذب پزشک خارجی دارند. مثلا آمریکا معمولا رشته های تاپ و لوکس را از پزشکان خودش می گیرد مثل پوست چشم و پلاستکف اما رشته های پرزحمت تر و یا احیانا کم درآمدتر مال خارجی هاست که از بین خارجی ها هم هندی ها و چینی ها پیشتاز پر کردن ظرفیت های پزشکی آمریکا هستند.

مراحل تحصیل در رشته پزشکی,رشته ی پزشکی

شناخت رشته ی پزشکی

آینده شغلی :

پس از اتمام دوره ی تحصیل، همه ی دانشجویان ملزم به گذراندن دو سال طرح پزشکی در مناطق محروم و خدمت سربازی (پسران) هستند.

این دو خدمت جداگانه هستند و مستقل از هم گذرانده می شوند. بازار کار رشته ی پزشکی از کلینیک ها، بیمارستان های دولتی و خصوصی تا اورژانس ها و مطب ها گسترش یافته است.

بازار کار، درآمد، موقعیت شغلی رشته پزشکی در ایران

بازار کار رشته پزشکی از منزل شخصی شروع و تا بيمارستان ها، درمانگاه ها، اورژانس ها و کليه مراکز درمانی در بخش های دولتی و خصوصی، ورزشگاه ها و غيره گسترش می يابد و در صورت بضاعت و توانائی مالی امکان تأسيس مطب را نيز می توان يکي از بخش هايی دانست که پزشک اشتغال خود را فراهم می کند.

امروزه از گوشه و کنار می شنویم که برای فارغ التحصیلان رشته پزشکی بازار کار مناسبی وجود ندارد. در حالی که هنوز در بسیاری از شهرهای کوچک و مناطق محروم با کمبود پزشک مواجه هستیم. از طرفی دیگر فارغ التحصیلان رشته پزشکی می توانند کارهای پژوهشی گسترده ای انجام دهند که متاسفانه افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند بسیار انگشت شمارند، در واقع بسیار از پزشکان بیشتر ترجیح می دهند به کارهای درمانی در مطب های خود بپردازند.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

نحوه عملکرد جاروبرقی

جارو برقی حاوی 1 موتور می باشد که توسط برق روشن می شود نحوه عملکرد …