آشنایی با رشته علوم تغذیه از کنکور تا بازار کار

اشنایی در مورد رشته علوم تغذیه,بازار کار رشته علوم تغذیه,رشته دانشگاهی علوم تغذیه

از نیمه قرن بیستم رشته علوم تغذیه در جهان وارد دانشگاه ها شد.

معرفی رشته تغذیه

از نیمه قرن بیستم رشته علوم تغذیه وارد دانشگاههای سراسر جهان شد و در سال 1340 اولین آموزشگاه عالی علوم تغذیه در ایران تاسیس شد. رشته علوم تغذیه ترکیبی از پزشکی و علم تغذیه است.

تاریخچه ی رشته تغذیه

تغذیه و اهمیت آن به مثابه یک علم، از اوایل قرن هیجدهم و با گسترش شهرنشینی شکل گرفت. اما از زمان های قدیم نیز در برخی از مناطق جهان و در بین تمدن های اولیه نیز، تغذیه جایگاه ویژه ای داشته است.

جالب است بدانید که لوح اولین رژیم غذایی در سال 1900 قبل میلاد مسیح در سومر یافت شده است. تا مدت ها جهان از نظریات دانشمندان اسلامی در علم تغذیه بهره می بردند تا اینکه لاوازیه – پدر علم تغذیه – توانست پروتئین، کربوهیدرات و چربی غذا ها را کشف کند.

از نیمه قرن بیستم نیز رشته علوم تغذیه در جهان وارد دانشگاه ها شد و مسائل آن به صورت علمی به دانشجویان آموخته می شد.

در سال 1340 آموزشگاه عالی علوم تغذیه در ایران تاسیس شد و پذیرش دانشجو را آغاز کرد و تاکنون تربیت دانشجویان علوم تغذیه ادامه دارد. به تدریج این رشته در دانشگاه های دیگر کشور نیز افزوده شد و مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری علوم تغذیه به آن اضافه شد.

معرفی رشته علوم تغذیه

آشنایی با رشته علوم تغذیه,استخدام رشته علوم تغذیه,رشته علوم تغذیه

رشته علوم تغذیه ترکیبی از پزشکی و علم تغذیه است

رشته علوم تغذیه ترکیبی از پزشکی و علم تغذیه است. علوم تغذیه یکی از رشته های پرطرفدار گروه علوم تجربی است که به ما یاد می‌دهد که هر آنچه ما می آشامیم یا می خوریم بر نحوه فعالیت های جسمی و روانی ما تاثیر می گذارد.

به عبارت دیگر سوء‌تغذیه یا تغذیه نادرست می‌تواند موجب انواع بیماری‌ها گردد. برای مثال چاقی، تصلب شرائین،‌ اختلال‌های روده و معده و فشار خون، ناشی از استفاده بی‌رویه غذاهای پرکالری، نمک، چربی و کمبود مواد سلولزی است و از سوی دیگر سوء‌تغذیه و کمبود مصرف ویتامین‌ها نیز عامل گواتر، کم‌خونی، کوری،‌ عقب‌ماندگی ذهنی و ده‌ها بیماری دیگر می‌شود.

به طور کلی مصرف بیش از حد یا کمتر از حد مجاز هر ماده ای می تواند باعث ایجاد یک سری بیماری ها و نارسایی ها در بدن انسان شود که هدف رشته علوم تغذیه آگاه کردن مردم از میزان دقیق مصرف مواد غذایی مختلف است.

از همین رو رشته تغذیه در عصر حاضر اهمیت بسیار زیادی دارد. این رشته‌ به‌ رژیم‌ درمانی‌، اصول‌ علم‌ تغذیه‌، ارزش‌ مواد غذایی‌ و نحوه‌ تغذیه‌ مناسب‌ برای‌ حفظ‌ سلامت‌ بدن‌ می‌پردازد. در این‌ میان‌ اصول‌ علم‌ تغذیه‌ بررسی‌ می‌کند که‌ چه‌ فرآیندی‌ روی‌ مواد غذایی‌ خورده‌ شده‌ انجام‌ می‌گیرد تا جذب‌ یا دفع‌ شود و رژیم‌ درمانی‌ نیز نوع‌ رژیم‌ غذایی‌ لازم‌ در بیماری‌های‌ مختلف‌ را مشخص‌ می‌کند، چون‌ در برخی‌ از بیماری‌ها، بعضی‌ از مواد غذایی‌ باید حذف‌ شده‌ یا بیشتر مورد استفاده‌ قرار گیرد مثل‌ بیماری‌ گواتر که‌ از کمبود ید ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید:  معرفی گیاه گل سنگ، روش پرورش و تکثیر

رشته علوم تغذیه برای چه افرادی مناسب است؟

معرفی رشته علوم تغذیه,رشته علوم تغذیه کارشناسی ارشد,رتبه برای قبولی در رشته علوم تغذیه

در رشته علوم تغذیه نیز افراد باید دارای روحیه خدماتی صبر و حوصله و شخصیت اجتماعی باشند

یک متخصص تغذیه قبل از هرچیز باید به رشته خود علاقه داشته باشد تا بتواند در جهت کسب دانش روز و انجام وظایف خود به خوبی عمل کند.

در رشته علوم تغذیه نیز افراد باید دارای روحیه خدماتی صبر و حوصله و شخصیت اجتماعی  باشند تا بتوانند با بیماران و راهنمایی کردن آنها خدمات لازم را ارائه دهند.

علاوه بر این آن ها باید بتوانند مراجع و بیمار خود را درباره عمل به رژیم غذایی متقاعد کنند. همچنین برای ایجاد انگیزه در بیماران آن ها باید تا حدودی با اصول روانشناسی آشنا باشند و از آن بهره ببرند.

همچنین رشته علوم تغذیه دانشی چند بعدی است، پس لازم است کارشناسان علوم تغذیه درباره علوم گوناگون مثل بیوشیمی، بیولوژی، روانشناسی، بهداشت، شیمی مواد غذایی و … اطلاعات کافی داشته باشند.

مسئولیت پذیر بودن نیز یکی از ویژگی های افرادی ست که در رشته علوم تغذیه فعالیت میکنند، چرا که متخصص تغذیه علاوه بر جسم با روح و روان انسان‌ها نیز در ارتباط است و باید پس از ارائه رژیم دائما پیگیر وضعیت سلامتی مراجع باشد و روند کاهش وزن را در کنار سلامت عمومی بدن او دنبال کند.

توجه داشته باشید فارغ التحصیلانی که قصد دارند بعد از گرفتن مدرک تحصیلی خود دفتر مشاوره غذایی تاسیس کنند باید حداقل 3 سال سابقه کار در بیمارستانها داشته باشند. افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند باید درس زیست شناسی و شیمی آنها بسیار قوی باشد.

قبولی رشته علوم تغدیه در کنکور

علوم تغذیه جزو رشته های زیرگروه ۱ تجربی هست و پذیرش به صورت کشوری صورت میگیرد یعنی بومی گزینی ندارد. رشته علوم تغذیه جزو رشته های ستاره دار هم هست یعنی حداقل ۳۰ درصد جمعیت یک کلاس رو باید یک جنسیت پر کند.

از آنجایی که رشته علوم تغذیه در زیرگروه 1 قرار دارد همانند رشته های پزشکی و دندانپزشکی، مطالعه و تسلط بر دروس زیست شناسی و شیمی برای کنکور تجربی اهمیت بالایی دارد. زیرا زیست شناسی ضریب 4 و شیمی ضریب 3 را در کنکور سراسری تجربی دارد. درس های دیگر مثل فیزیک و ریاضیات اهمیت کمتری دارند و ضریب آن ها 2 است.

بیشتر بخوانید:  رشته ارتباط تصویری چیست؟

زمین شناسی برای رشته علوم تغذیه برخلاف رشته داروسازی ضریب صفر را دارد. همچنین پایه بسیاری از دروس دوره دانشگاه علوم تغذیه ریست شناسی و شیمی است.

رشته علوم تغذیه در مقطع کارشناسی

درامد و بازار کار رشته ی علوم تغذیه,رتبه برای قبولی در رشته علوم تغذیه,آشنایی با رشته علوم تغذیه

تغذیه انسانی و تغذیه بالینی زیر شاخه های رشته علوم تغذیه در کارشناسی ارشد

زیر شاخه های رشته‌ علوم تغذیه در کارشناسی

الف‌) تغذیه انسانی تغذیه‌ گروه‌های‌ سنی مختلف و خاص مانند سالمندان‌، معلولین‌ و کودکان‌ و نوجوانان‌.

ب‌) تغذیه‌ بالینی‌ بیماران و مراجعین که‌ شامل‌ تغذیه‌ و مشاوره‌ غذایی‌ بیماران‌ بستری‌ و مراجعین می‌شود.

دوره تحصیل کارشناسی رشته علوم تغذیه 4 ساله است و دانشجویان علوم تغذیه باید 130 واحد درسی را در این دوره بگذرانند که از این تعداد 25 واحد درسی مربوط به دروس پایه، 37 واحد مربوط به دروس اصلی، 28 واحد مربوط به دروس اختصاصی، 18 واحد کار آموزی و 22 واحد نیز دروس عمومی هستند.

گذراندن طرح دوساله در رشته علوم تغذیه برخلاف رشته هایی نظیر پزشکی، دندانپزشکی، و … اجباری نیست و به صورت اختیاری و مازاد بر نیاز صورت می گیرد. کارشناسان علوم تغذیه می توانند بعد از گذراندن طرح دوساله علوم تغذیه به عنوان کارشناس تغذیه در بیمارستان ها و مراکز درمانی استخدام شوند.

ادامه تحصیل در رشته علوم تغذیه در ایران

برای فارغ التحصیلان رشته علوم تغذیه امکان ادامه تحصیل در رشته علوم تغذیه تا مقطع دکتری وجود دارد. رشته علوم تغذیه در مقطع کارشناسی ارشد 32 واحد درسی را در برمی گیرد که  20 واحد آن مربوط به دروس تخصصی اجباری، 6 واحد درسی مربوط به دروس تخصصی اختیاری و 6 واحد درسی هم به پایان نامه اختصاص دارد.

گرایش‌های رشته علوم تغذیه در مقطع کارشناسی ارشد در وزارت بهداشت عبارتند از:

– کارشناسی ارشد علوم تغذیه

– کارشناسی ارشد علوم تغذیه در بحران و حوادث غیر مترقبه

– کارشناسی ارشد علوم بهداشتی در تغذیه

– کارشناسی ارشد تغذیه بالینی

– کارشناسی ارشد تغذیه ورزشی

افرادی که علاقه دارند در مقطع دکتری رشته علوم تغذیه ادامه تحصیل دهند می توانند در گرایشهای زیر به ادامه تحصیل بپردازند:

– علوم تغذیه

– سیاست های غذا و تغذیه

– بیوشیمی بالینی، سالمند شناسی

– نانو فناوری پزشکی

– انفورماتیک پزشکی

– سلامت در بلایا و فوریتها

– سلامت و رفاه اجتماعی

– اپیدمیولوژی

– مددکاری اجتماعی

– گفتار درمانی

دانشگاه هایی که در رشته کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو میپذیرند:

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ،دانشگاه علوم پزشکی اهواز، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات

بیشتر بخوانید:  زندگینامه خسروی سرخسی

استخدام رشته علوم تغذیه

آشنایی با رشته علوم تغذیه,استخدام رشته علوم تغذیه,رشته علوم تغذیه

فارغ التحصیلان رشته تغذیه میتوانند در بیمارستان های دولتی و خصوصی استخدام شوند

– اشتغال در مراکز درمانی نظیر بیمارستان های دولتی یا خصوصی، درمانگاه ها، کلینیک های رژیم درمانی

– اشتغال در مراکز تحقیقاتی، بخش کنترل کیفی کارخانه های صنایع غذایی، آزمایشگاه ها، شرکت های دارویی

– بازاریابی دارویی یا مکمل های غذایی به پزشکان یا داروخانه ها

– استخدام در سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی

– کار در باشگاه‌های ورزشی، فدراسیون‌ها

– مشاور تغذیه و رژیم درمانی در مهدکودک‌ها، مدارس و …

– مربی بهداشت در مدارس

– تدریس در مدارس فنی و حرفه‌ای و دانشگاه

– امکان تاسیس مطب برای فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری علوم تغذیه وجود دارد به همین دلیل یکی از پرطرفدارترین رشته‌های ارشد علوم پزشکی محسوب می‌شود.  کارشناسان تغذیه می توانند با داشتن 3 سال سابقه کار بالینی و اخذ مجوز و شرایط مالی مناسب، مطب خود را تاسیس کنند و به طور خصوصی به فعالیت بپردازند.

بازار کار و درآمد در رشته علوم تغذیه

علوم تغذیه جزو رشته‌های پیراپزشکی محسوب می‌شود و در مقایسه با بسیاری از رشته‌های علوم پایه در ایران بازار کار و سطح درآمد بالاتری دارد.

با افزایش توجه افراد به وضعیت جسمانی، چاقی و لاغری خود و … بازار کار رشته علوم تغذیه خوب شده و مراجعان بسیاری برای گرفتن برنامه غذایی به متخصصان تغذیه مراجعه می کنند. ایران از لحاظ جمعیت مبتلا به چاقی و اضافه وزن، رتبه زیر ۵۰ را در بین کشورهای دنیا دارد و از طرفی امروزه تناسب اندام و زیبایی آن اهمیت بسیار بیشتری در بین مردم پیدا کرده‌است.

باید در نظر داشت رشته تغذیه و درمان های تغذیه نقش پررنگی در پیشگیری و درمان بیماری های جامعه در دراز مدت دارد. اما متاسفانه بازار کار این رشته تا حدودی اشباع شده است و پذیرش دانشگاه ها در رشته علوم تغذیه نسبت به فرصت های شغلی زیاد است.

همچنین بسیاری از پزشکان دیگر مثل پزشکان عمومی که در علوم تغذیه سررشته ندارند، به ارائه خدمات تغذیه ای و رژیم های غذایی می پردازند و کار را از کاردان گرفته اند.

همچنین درمان های تغذیه ای مشمول بیمه های درمانی نمی شود و بسیاری از افراد به دلیل هزینه های بالای درمان از مراجعه به متخصصان تغذیه چشم می پوشند.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

نحوه عملکرد جاروبرقی

جارو برقی حاوی 1 موتور می باشد که توسط برق روشن می شود نحوه عملکرد …