طرز تهیه چکدرمه غذای محلی ترکمن ها

طرز تهیه چکدرمه غذای محلی ترکمن ها

cheat2 mode1 طرز تهیه چکدرمه غذای محلی ترکمن ها

طرز تهیه چکدرمه غذای محلی ترکمن ها

 

احتمالا اولین چیزی که ترکمن ها را یاد ما می اندازد چشم های بادامی نژاد ترک، روسری های رنگارنگ ترکمنی و اسب های اصیل این قوم باشد. ترکمن ها از اقوام ترک تبار ایران هستند که در کناره های شرقی دریای خزر در استان گلستان و بخش هایی از استان خراسان موسوم به ترکمن بیابان سکونت دارند. بندر ترکمن، گنبد قابوس، کلاله و … از شهرهای شناخته شده آن ها هستند.

 

ترکمن ها طبق رسوم خود روی زمین و دور سفره ای به نام ثاچاق غذا می خورند. از غذاهای محلی این خطه می توان چکدرمه، بولامه، بورک، اکمک، باسترمه و … را نام برد. یکی از این غذاهای رنگین و خوش طعم که می‌خواهیم در این مطلب به آن بپردازیم چکدرمه میباشد.

 

یک غذای محلی که شباهت زیادی به استانبولی پلوی تهرانی‌ها دارد. چکدرمه مشهورترین غذای بندر ترکمن و آق قلا میباشد که به آن چکدیرمه یا چگدیرمه هم می گویند و به طور سنتی در دیگی به نام «قازان» پخته می‌شود. مواد تشکیل دهنده اصلی چکدرمه گوشت، برنج، پیاز و رب گوجه فرنگی میباشد که ماهی و مرغ  را هم می توان جانشین گوشت قرمز در این غذا کرد.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه ساندویچ هندی

 

مواد لازم برای چکدرمه :

برنج پنج پیمانه
گوشت قرمز  ۵۰۰ گرم
آب چهار پیمانه
پیاز یک رقم میانه
رب گوجه فرنگی دو تا سه قاشق غذاخوری
روغن به مقدار لازم
نمک و زرد چوبه به مقدار لازم
فلفل و ادویه پلویی به مقدار دلخواه

 

طرز تهیه چکدرمه :

پیاز را نگینی خرد کنید و داخل قابلمه داغ‌کردن دهید تا طلایی شود.

گوشت قطعه شده را به پیاز افزایش کنید، به آن فلفل، زردچوبه و ادویه بزنید و قبل از این که قرمزی گوشت کاملا از بین برود آب افزایش کنید. از دست رفتن خون گوشت هنگام داغ‌کردن دادن سبب دیرپز شدن آن می‌شود.

 

رب گوجه فرنگی را جداگانه داغ‌کردن دهید و به گوشت افزایش کنید. درب قابلمه را بگذارید تا گوشت با رب و آب بپزد. بعد از پخته شدن گوشت‌ها تمرکزفکر داشته باشید که مقداری آب باید روی گوشت‌ها باقی مانده باشد و پس از افزایش کردن برنج شسته شده به آن قابلمه حاوی گوشت به اندازه یک بند انگشت آب روی برنج قرار گیرد. اگر آب کم بود مقداری آب جوش افزایش کنید.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه مرغ سوخاری رژیمی

 

پس از ریختن برنج در آب، با حرارت میانه و در نیمه باز اجازه دهید آب به جوش آید، سپس در قابلمه را باز بگذارید تا برنج‌ بپزد. زمانی که آب کاملا تبخیر شد دم‌کنی بگذارید و حرارت را کم کنید تا دم بکشد.

 

پس از نیم ساعت برنج دم کشیده و چکدرمه ترکمنی لذیذ شما آماده میباشد. ماست محلی، سالاد گوجه و خیار، سیر خام یا سیر ترشی در کنار این غذا لذت خوردن آن را دو چندان می کنند.

 

متن طرز تهیه چکدرمه غذای محلی ترکمن ها اولین بار در روبکا. پدیدار شد.

لینک منبع

مطلب پیشنهادی

7 طرز تهیه سالاد رژیمی مرغ برای کاهش وزن

(*7*) انواع سالاد رژیمی با مرغ طرز تهیه سالاد رژیمی چربی سوز و خوشمزه! گوشت …