ماست خواص و فواید

ماست خواص و فواید زیادی دارد ، اما بهتر اینست که از طبع ماست ، مضرات , مصلحات و تداخلات غذایی آن مطلع شویم تا بهینه از آن استفاده نماییم . طبع ماست سردو تر است ولیکن ؛هرچه طعم ماست به سمت ترشی برود، طبع آن سردتر می‌شود. چربی طبیعتا طبع گرم دارد درنتیجه هرچه شیری که از آن ماست تهیه می‌شود  پرچربتر‌ باشد، ماست از نظر سردی متعادل تر بوده و میزان سردی آن کمتر است.و هر چه ماست رقیق تر شود ، سردی و تری آن بیشتر میشود.

امروزه در اکثر سفره ها، ماست به همراه غذا میل میشود که این کار ناخواسته به مرور زمان بر بیماری و مشکلات می افزاید  داروخانه گیاهی مشهد داروبرگ.

در ادامه چند تا از مهمترین مصلح های ماست خدمتتان معرفی می گردد :

زنیان

زنیان در نواحی شرقی هند، ایران و مصر رشد می کند . زنیان در ایران در تبریز، اصفهان ، خراسان ، کرمان ، خوزستان و بلوچستان رشد می کند . از قدیم زنیان را به عنوان ادویه و نگه دارنده مواد غذایی استفاده می کردند . محصولات زنیان به صورت لوسیون ، محلول ، پودر ، پماد و دئودرانت در بازار وجود دارد .

نام های دیگر زنیان : خوردانه ، انیسون‌بری ، نخوه ، کمون حبشی ، زیره وحشی می باشد .

خواص زنیان : ضد اسپاسم، مقوی، محرک ، بادشکن معده ، درمان بیماری‌های معده ، کبد ، روماتیسم  ، درمان امراض ریه ، ضد سرماخوردگی ، ضد تب ، رفع سرفه ،  مدر (ادرارآور)، قاعده آور و عرق آور (معرق) ، رفع سوء‌هاضمه‌ ناشی از ضعف و کمی نیرو ، ضد یبوست می باشد .

نعنا خشک

یکی از سبزی های معطر و خوش بو در آشپزخانه هر ایرانی است نعناست ، این سبزی هم به صورت تازه و هم به صورت خشک بسیار پر کاربرد است نعنا خشک برای روی ماست و دوغ بی نظیر است و برای بسیاری از غذاها مثل آش ها از نعنا داغ استفاده می شود و طعم و عطر بی نظیری به آن می دهد .

بیشتر بخوانید:  زن چینی رکوردار بلندترین مژه جهان+تصاویر

 نعناع گیاهی است با ریشه هوایی و ساقه های مستقیم و چهارگوش  و برگ های آن به طول ۳ تا ۵ سانتی متر و نیزه ای است، حاشیه آن دارای بریدگی های عمیق بوده و نوک آن تیز هست.

برگ های تازه نعناع برای درمان آکنه و جوش صورت مفید خواهند بود. برگ های تازه نعناع را با گلاب مخلوط کرده و بر روی پوست صورت بمالید. بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

خواص نعنا : ضد میکروب ، ضد اسپاسم ، ضد نفخ ، ضد سرطان ، ضد التهاب ، آرامبخش ، ترشح کننده صفرا ، متسع کننده عروق ، محرک رحم ، معطر و خنک کننده

آویشن شیرازی

آویشن شیرازی دارای A، B و E و هم چنین هورمون گیاهی است ، خواص ضدباکتریایی و ضد قارچی دارد.

علاوه بر اینکه از دم کرده این گیاه برای درمان سرفه استفاده می شود، دم کرده آن را به عنوان یک خلط آور قوی می شناسند، با این حال توصیه می شود از دم کرده آویشن شیرازی برای زنان باردار و شیرده استفاده نشود زیرا می تواند اثرات سوء بر جنین بگذارد و صدمات جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

از آویشن شیرازی در تهیه غرغره ها(برای درمان گلو درد چرکی) ، حمام های درمانی در رژیم های لاغری و در تهیه خمیر دندان ها استفاده می شود همچنین از جوشانده این خوراکی به عنوان کمپرس در درمان رگ به رگ شدن و پیچیدگی عضلات استفاده میکنند.

آویشن شیرازی ارائه شده در مجموعه داروبرگ تقریباً ۹۹ درصد برگ خالص بسیار با کیفیت می باشد همانطور که در تصویر محصول مشاهده می کنید ، پس با اطمینان سفارش دهید .

ممنون از اینکه با ما همراه بودید جهت خرید حضوری به آدرس ما در مشهد مقدس ، طبرسی شمالی ۳۸ بین طباطبایی ۸ و ۱۰ مراجعه نمایید و یا با رفتن به سایت ما یعنی daroobarg.com   تنها با چند کلیک تجربه یک خرید آسان و بدون دغدغه را داشته باشید با اطمینان از ما خرید کنید هم از نظر کیفیت و هم مناسب بودن قیمت و اینکه سایت ما نماد اعتماد الکترونیکی دارد با مراجعه به پایین صفحه خرید و کلیک روی نماد اعتماد الکترونیک می توانید از این موضوع اطمینان حاصل نمایید.

بیشتر بخوانید:  روباه صلیبی؛ گونه ای کمیاب با ظاهری خاص(عکس)

انواع ماست :

ماست گوسفند :

طبع ماست گوسفندی: ۱ لیوان شیر گوسفند دارای ۱۷ گرم چربی و ۱ لیوان شیر گاو، دارای ۲.۴ گرم چربی است؛ بنابراین ماست تهیه شده از  شیر گوسفندی ، نسبت به ماست گاوی سردی کمتری دارد.

ماست گاو میش :

طبع ماست گاومیش: هر یک لیوان شیر گاومیش دارای ۱۷ گرم چربی بوده ،  ماست گاومیش، مانند ماست گوسفندی، نسبت به ماست گاوی دارای سردی کمتری می‌باشد با استفاده از ادویه ماست و خیار طعم دلپذیرتر.

ماست_میش:

طبع ماست میش: طبع ماست میشی نیز مانند ماست گوسفندی بوده و نسبت به ماست گاوی کمی سردی آن کمتر است.

ماست چکیده:

طبع ماست چکیده: طبع ماست چکییده سرد بوده، ولی دارای رطوبت یا به اصطلاح تری کمتری است.

همچنین از آنجایی که چربی ماست گاوی نسبت به چربی ماست گوسفندی کمتر است، طبع ماست چکیده گاوی دارای سردی بیشتری نسبت به ماست گوسفندی است.

ماست موسیر:

طبع ماست موسیر: شاید  با توجه به طبع موسیر، که گرم و خشک است، با اضافه کردن موسیر به ماست، طبع آن به سمت تعادل رفته و از سردی آن کاسته می‌شود.

طبع ماست چکیده موسیر نیز نسبت به نوع معمولی آن از میزان تری کمتری برخوردار است.

طبع ماست با سیر: طبع سیر نیز بسیار گرم و خشک است و طبیعتا اضافه کردن مقداری سیر به ماست، سردی ماست را گرفته و آن را متعادل می‌کند

بیشتر بخوانید:  ازدحام، رازبقای پنگوئن ‌ها (+عکس)

مصلح ماست چیست؟

زنیان ، نعناع ، آویشن ، کاکوتی ، پونه ، کشمش ، گل سرخ ، زنجبیل ، مویز ، گردو و سیاهدانه

از مهم ترین خواص ماست کنترل کلسترول بدن ، تضمین سلامت دستگاه گوارش ، تامین رطوبت و حفظ دمای متعادل بدن ، با داشتن آنزیم‌های متعدد، باعث بهبود متابولیسم بدن می‌شود ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، پتاسیم موجود در ماست باعث جلوگیری از تجمع سدیم در بدن شده از این طریق فشار خون کنترل می‌شود ، با داشتن لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، باعث جلوگیری از عفونت واژن می‌شود  ، کمک به کنترل سندروم روده تحریک پذیر ، منبع خوبی از کلسیم برای استحکام دندان و استخوان (البته در صورت داشتن مزاج مناسب فرد) می باشد .

❌تداخلات غذایی خطرناک ماست : ماهی و ماست  ؛ به دلیل اسید لاکتیک موجود در ماست، خوردن همزمان ماست و ماهی روی عصب پاراسمپاتیک اثر گذاشته و لختی در بدن به وجود می‌آورد. ماست و گوشت ؛ مصرف ماست به همراه وعده‌های غذایی حاوی انواع گوشت: این کار نیز موجب بیماری‌های معده و روده می‌گردد . مگر آنکه ماست از ابتدا با گوشت پخته شود . ماست و سرکه (ترشی( ؛ خوردن ماست با سرکه (ترشیجات) یا آبلیمو: این کار در دراز مدت باعث ایجاد لک‌های پوستی می‌شود.

نکته: به طور کلی توجه داشته باشید که خوردن ماست با غذا توصیه نمی‌شود، چرا که با خوردن ماست همراه غذا‌های پختنی مخصوصاً غذا‌های گوشتی، خلطی در بدن تولید می‌شود که خلط سالمی نمی‌باشد.

بدانیم که ماست را در قدیم با غذا می‌ خوردند بلکه به صورت میان وعده  مصرف می‌شده است.

ماست بعنوان میان وعده یا یک غذا با مصلح میل شود .

ایران ، مشهد مقدس ، طبرسی شمالی 38 ، بین طباطبایی 8 و 10

تلفن : 05132129945

موبایل : 09152494294

 

مطلب پیشنهادی

ایده جدید و جذاب طراحی و ساخت غرفه نمایشگاهی

عکس غرفه نمایشگاهی غرفه‌ سازی نمایشگاه، فرصتی طلایی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها است تا محصولات …