معرفی رشته فیزیک هسته ای

معرفی رشته فیزیک هسته ای, بازار کار رشته فیزیک هسته ای

معرفی رشته فیزیک هسته ای

رشته فیزیک هسته ای

رشته فیزیک هسته‌ ای یا Nuclear physics بخشی از علم فیزیک است که در آن به بررسی و مطالعه خود هسته، یعنی تشکیل دهنده‌ها و نیروهای بین اجزای هسته یا فهمیدن انرژی آزاد شده از واکنش‌ها و… می‌پردازند.

همه چیز درباره رشته فیزیک هسته ای

علم فیزیک به عنوان علم ماده و حرکت یا رفتارهای آن در فضا و زمان با پرداختن به مسائلی مانند انرژی، اندازه حرکت، نیرو و بسیاری از عومل دیگر شناخته می‌شود. این ماده یا اجسام ‌می‌تواند از ذرات ریز اتمی تا سیاره‌ها و اجرام بزرگ آسمانی تشکیل باشد.

با علم فیزیک هسته ای می‌توانیم تمامی اتفاقات طبیعی (حتی آنهایی که قابل مشاهده نیستند) را به صورت کمی توصیف کنیم. در رشته فیزیک هسته ای که بخشی از این علم ارزشمند است، به بررسی خواص و ویژگی‌های هسته‌ی اتم‌ها می‌پردازند. این شاخه از علم باعث پدید آمدن علوم جدیدی دیگری مانند فیزیک ذرات بنیادی و مهندسی هسته‌ای و… شد. با وجود تفاوت‌های موجود بین علم فیزیک اتمی و فیزیک هسته‌ای، بیشتر افراد فیزیک اتمی و هسته‌ای را یکی می‌دانند.

افرادی که در رشته فیزیک هسته‌ ای تحصیل می‌کنند به این علم تسلط بیشتری نسبت به رشته‌ی مهندسی هسته‌ ای دارند زیرا آنها بیشتر کاربرد این علم را یاد می‌گیرند.

امروزه استفاده از انرژی‌های نو که بسیار به صرفه‌تر از روش‌های قدیمی تولید انرژی هستند جایگزین منابع قدیمی می‌شوند و انرژی هسته ای نیز در این زمینه و بسیاری زمینه‌های دیگر کاربردی و حائز اهمیت است. پس تحصیل در این رشته و پرورش کارشناس فیزیک هسته و مهندس هسته ای در هر کشوری مورد توجه است.

فیزیک هسته ای یکی از گرایش‌های رشته فیزیک بوده و برای کارشناسی باید ۱۳۱ واحد دانشگاهی را پاس کنید. تحصیل در این رشته می‌تواند تا مقاطع بالایی مانند دکترا ادامه داشته باشد. از از جمله شغل‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید نیزمیتوان به معلم یا استاد دانشگاه، فیزیکدان و پژوهشگری اشاره کرد.

زمینه‌های فعالیت رشته فیزیک هسته ای

پس از تحصیل در رشته فیزیک هسته ای می‌توانید در زمینه‌های تحقیق و پیشرفت در قسمت‌های صنعتی و دانشگاهی،  جنگی و دفاعی و زمینه‌های صنعتی مانند تولید برق یا کشاورزی و تولید مواد غذایی فعالیت کنید. برای درک بهتر وظایف متخصصین فیزیک هسته ای فرض کنید که یک دستگاه سانترفیوژ خراب شده و مواد کم یا زیاد می‌شوند، در این صورت این متخصص‌های فیزیک هسته ای هستند توانایی تشخیص علت و حل مشکل را دارند.

بازار کار و درامد رشته فیزیک هسته ای

از مشاغلی که به طور مستقیم به این رشته مرتبط هستند می‌توان به پژوهشگران،‌ فیزیکدان‌ها،‌ اساتید دانشگاه و معلمان اشاره کرد. با توجه به انتخاب شغل،‌ خصوصی یا دولتی بودن بخش و مکان (برای مثال سازمان انرژی اتمی یا شرکت‌های مهندسی مشاور و…) و میزان فعالیت درامد شما متفاوت خواهد بود.

اطلاعات دقیقی از حقوق مهندسین و متخصصان این حوزه در کشور در دسترس نیست اما در صورت استخدام در بخش دولتی، مطابق قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق شما پرداخت خواهد شد و درامد  در بخش خصوصی نیز بستگی به معیارهای متفاوتی همچون میزان تحصیلات، تجربه و نوع حوزه کاری و… دارد.

درامد سالانه یک مهندس هسته ای در آمریکا حدودا صدهزار دلار در سال است که نسبت به سایر مشاغل بسیار بیشتر می‌باشد.

مشاغل دیگری نیز وجود دارند که افراد مختلفی با تخصص‌های متفاوت جذب آنها می‌شوند. برای مثال کارگزار بیمه یا کارشناس و مدیر آموزشگاه برخی از این مشاغل هستند که در آنها علاوه بر تسلط به مهارت‌های آن شغل، نیاز به دانش و تخصص یک کسب وکار دیگر دارید.

تفاوت فیزیک هسته ای و مهندسی هسته ای

این رشته یکی از گرایش‌های فیزیک است اما رشته مهندسی هسته ای جز گرایشات اصلی فیزیک نیست اما تحصیل کنندگان رشته فیزیک نیز قادر به انتخاب آن هستند. رشته‌ی مهندسی هسته‌ای در سه گرایش مهندسی راکتور، پرتو پزشکی و کاربرد پرتوها تدریس می‌شود. فارغ التحصیلان آن با کاربرد و مقداری از علم فیزیک هسته ای آشننا هستند اما متخصصین فیزیک هسته ای به این علم تسلط بیشتری دارند. در صورت خرابی قسمتی از سانترفیوژ مهندسان هسته‌ای باید به درست کردن آن بپردازند اما در صورت ایراداتی مانند کم و زیاد شدن مواد این کارشناسان فیزیک هسته ای هستند که وارد عمل می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  زندگینامه خسروی سرخسی

شخصیت‌های مناسب این شغل

برای این که در شغل خود به موفقیت برسیم و بتوانیم مفید واقع شویم باید به موارد بسیاری از جمله ویژگی‌های شخصیتی، مهارت‌ها،‌ ارزش ها، علایق، شرایط خانوادگی‌، شرایط اجتماعی و… را مد نظر داشته باشیم. تفاوت‌های بسیاری میان افراد وجود دارد و قطعا نمی‌توان یک نسخه را برای همه پیچید به همین دلیل انتخاب درست و سنجش ویژگی‌ها و شرایط کاری و علاقه تنها در صورتی به درستی انجام خواهد شد که توسط خود فرد صورت بگیرد. اما به صورت کلی داشتن برخی ویژگی‌ها مانند علاقه زیاد به علم و فناوری‌های جدید، تجزیه و تحلیل مسائل،‌ علم فیزیک و… مورد نیاز هستند.

معرفی رشته فیزیک هسته ای, بازار کار رشته فیزیک هسته ای

راکتور هسته‌ ای در Seibersdorf سال ۱۹۶۱ میلادی

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

نحوه عملکرد جاروبرقی

جارو برقی حاوی 1 موتور می باشد که توسط برق روشن می شود نحوه عملکرد …