استفاده از سنگ در نمای ساختمان

نمای ساختمان، از مهم‌ترین بخش ساختمان است که دارای اهمیت زیادی هستند. زیرا نمای خارجی ساختمان در دید عموم قرار دارد. پس علاوه بر نمای داخلی ساختمان، نمای خارجی آن نیز مهم هستند. انتخاب سنگ مناسب باعث افزایش کیفیت طراحی و ساخت می‌شود که برای خرید این سنگ‌ها باید معیارهای خاصی را در نظر بگیریم. چرا از سنگ برای نمای ساختمان استفاده کنیم؟ سنگ‌ها در برابر عوامل محیطی مانند تابش نور آفتاب، بارش برف و باران، آلودگی هوا یا حتی شرایط  اسیدی مقاوم هستند. زمانی که این سنگ‌ها در معرض نور خورشید قرار بگیرند، نباید تغییر رنگ دهند و یا جذب آب بالایی داشته باشند.

همچنین به دلیل وجود داشتن معادن زیادی سنگ و تنوع آن، استفاده از سنگ‌ها رو به افزایش است. نگهداری راحت و نظافت آسان یکی دیگر از دلایل استفاده از سنگ در نمای ساختمان است. بنابراین بهتر است از سنگ صیقل خورده استفاده شود. زیرا نظافت این نوع سنگ‌ها راحت است.

بهترین سنگ برای استفاده در نمای ساختمان

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن نوعی سنگ رسوبی آهکی است که جزء معروف‌ترین سنگ نما هستند. این سنگ از ترکیب آب و کربنات کلسیم تشکیل شده است و اغلب در چشمه‌های آب گرم پیدا می‌شوند. تراورتن در برابر  سرما و گرما، باران و برف مقاومت خوبی دارد و همچنین در مقابل اشعه فرابنفش تغییر رنگ نمی‌دهد.  این سنگ دارای تخلخل است که چسبندگی بسیار خوبی به ملات دارد.

تنوع رنگی آن شامل سفید، کرم، شکلاتی، قرمز، گردویی، زرد، لیمویی و خاکستری هستند. استفاده از تراورتن در آب و هوای مرطوب شمال نیز مناسب است و دارای وزن 2500 کیلوگرم بر متر مکعب است. حفره‌های موجود بر روی این سنگ را میتوان با رزین ترمیم کرد. صاف و شفاف بودن سنگ تراورتن سبب شده تا با سنگ مرمر اشتباه گرفته شود. همچنین قیمت کمتری نسبت به سنگ مرمریت و گرانیت دارد.

بیشتر بخوانید:  راهنمای کامل انتخاب و خرید شوینده ماشین ظرفشویی به همراه پاسخ به سولات پرتکرار

سنگ مرمر

سنگ مرمر که سنگ رسوبی است، نوعی سنگ لوکس به حساب می‌آید. برای نمای داخلی و خارجی حرم ائمه (س)، مساجد، لابی هتل‌ها و ساختمان‌های لوکس از سنگ مرمر استفاده می‌کنند. با روشن کردن لامپ در زیر این نوع سنگ، جلوه زیبایی آن را در شب دو چندان می‌کند. به دلیل استخراج سخت سنگ مرمر، باعث افزایش قیمت آن شده است. در ترکیبات این سنگ، کلسیم زیادی وجود دارد که میتواند نور را از خود عبور دهد. توصیه می‌شود از سنگ مرمر در مناطق سردسیر مورد استفاده قرار نگیرد. زیرا  در مدت زمانی طولانی باعث کم رنگ شدن آن می‌شود.

سنگ مرمر علاوه بر نمای ساختمان، برای کارهای دکوراتیو نیز کاربرد دارد. وزن سنگ مرمر 2670 کیلوگرم بر مترمکعب است. مرمر خالص به رنگ سفید است اما به دلیل وجود ناخالصی‌ها در رنگ‌های کرم، قرمز، قهوه‌ای، صورتی، مشکی، خردلی، سبز استخراج می‌شوند.

سنگ کوارتزیت

یکی دیگر از بهترین سنگ برای نمای ساختمان، کوارتزیت است. این سنگ‌ها نوعی سنگ دگرگون است که از مقاومت زیادی برخوردار هستند. ساختار بلوری کوارتزیت باعث جذابیت آن شده است. گاهی سنگ کوارتزیت با گرانیت اشتباه گرفته می‌شود، اما باید گفت که مقاومت کوارتزیت بیشتر است.

سنگ کوارتزیت از کوارتز ساخته شده است. مقاومت این سنگ در برابر سایش باعث شده تا در پله‌ها، کف و جاهایی که در معرض رطوبت زیادی قرار گرفته‌اند مورد استفاده قرار بگیرد. کوارتزیت که دارای ظاهری زیر و بلوبری است، در کارهای تزئینی نیز کاربرد زیادی دارد. مقاومت آن در برابر مواد شیمیایی و هرگونه شرایط محیطی و آب و هوایی باعث شده تا از محبوبیت زیادی برخودار شود.

بیشتر بخوانید:  آیا بیمه مسافرتی اجباری است؟

سنگ گرانیت

در سازه‌هایی که نیاز به استحکام دارند، از سنگ گرانیت استفاده می‌کنند. گرانیت که نوعی سنگ آذرین درونی است، از کوارتز، میکا و فلدسپات تشکیل شده است. میزان تخلخل در این نوع سنگ پایین است، بنابراین علاوه بر تراکم بالا، از وزن سنگینی نیز برخودار است. بهتر از این سنگ در ارتقاعات و ابعاد کم مورد استفاده قرار بگیرد.

گرانیت‌ها به صورت دانه درشت، دانه ریز و دانه متوسط وجود دارند. همچنین میتوان سنگ گرانیت را صیقل داد و برای طولانی مدت از آن استفاده کرد. کاربرد آن شامل پله‌های ساختمان، کف واحدها، نمای ساختمان، دیوارهای داخلی ساختمان، کف لابی هتل و ساختمان‌ها هستند. هر چقدر گرانیت تیره‌تر باشد مرغوبتر و گران‌تر است ولی هر چه روشن تر باشد قیمت آن کمتر است. اگر دانه‌های گرانیت یکنواخت‌تر باشد، سنگ ارزش بیشتری دارد.

سنگ بازالت

یکی از بهترین سنگ برای استفاده در نمای ساختمان، سنگ بازالت است. سنگ بازالت از سنگ‌های آذرین است که علاوه بر نمای ساختمان در صنعت راه‌سازی (سنگریزه)، کنار و بدنه پل‌ها، دیوارهای سد و کناره رودخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. قدرت آن تقریبا 200  تا 350 مگاپاسکال است. این سنگ در برابر رطوبت مقاومت کمی دارد. بنابراین استفاده از آن در نواحی مرطوب مناسب نیست.

مشخصات سنگ مناسب برای استفاده در نمای ساختمان

رنگ سنگ یکی از ویژگی‌های آن به شمار می‌رود که برای انتخاب آن باید دقت زیادی داشته باشید. زیرا تأثیر بسزایای در زیبایی پروژه خواهد داشت. سنگ مورد استفاده شده در نمای ساختمان باید بدون شیار، ترک، رگه‌های سست، خلل و فرج و پوسیدگی باشد. سنگ‌های ساختمانی را باید بتوان تراش، قالب، برش و پانسمان کرد. همچنین این سنگ‌ها باید به‌ گونه‌ای باشد که هنگام وقوع آتش شکل خود را حفظ کنند.

بیشتر بخوانید:  ماست خواص و فواید

سختی سنگ‌ها نیز یکی دیگر از مشخصاتی است که باید به آن توجه داشت. زمانی که مقدار سختی یک سنگ زیر 13 باشد، سنگ سختی ندارد. وقتی بین 13 تا 19 باشد، سنگ تقریبا سخت و اگر بیشتر از 19 باشد، سختی سنگ زیاد است. البته انتخاب سنگ برای نمای ساختمان بستگی به محیطی که ساختمان در آن بنا شده است، قرار دارد. برای مثال بهتر است در مناطق سردسیر از سنگ‌هایی که تخلخل کمی دارند استفاده شود.

کانی‌های موجود در سنگ اهمیت زیادی دارند. سنگی که کانی آهن دارند، در برابر فرسودگی مقاوم نیستند و در برابر آب و هوا اکسید می‌شود. همچنین اگر سنگ دارای ناخالصی‌‌ باشد، موجب تخریب  سنگ میشود. چسبندگی سنگ باید طوری باشد که  سنگ را به مدت طولانی روی سازه نگه دارد. برای سنگ‌هایی که در معرض سقوط هستند، از پیچ و بست استفاده می‌کنند.

هزینه استفاده از نمای سنگی چقدر می‌شود؟

استفاده از سنگ برای نمای ساختمان، هزینه زیادی به دنبال دارد. عواملی مانند نحوه نصب سنگ در نمای ساختمان، نوع سنگ و ابعاد آن، متریال اتصالات، کیفیت سنگ و میزان استفاده شده از آن در قیمت نمای سنگی تاثیر زیادی دارند. برای دریافت مشاوره رایگان و دریافت نمونه سنگ می‌توانید به سایت همراه‌سنگ مراجعه فرمایید تا بتوانید آگاهانه سنگ مناسب نمای ساختمان خود را انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی

ایده جدید و جذاب طراحی و ساخت غرفه نمایشگاهی

عکس غرفه نمایشگاهی غرفه‌ سازی نمایشگاه، فرصتی طلایی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها است تا محصولات …