پرمصرف ترین انواع برانکارد کدام هستند؟

برانکار یا برانکارد وسیله ای است که در گروه تجهیزات پزشکی طبقه بندی می شود. با استفاده از برانکارد مصدومان یا بیماران را به محل درمان منتقل می کنند؛ بنابراین بسیار پرکاربرد است. برانکاردها انواع مختلفی دارند که هرکدام در یک موقعیت خاص لازم و ضروری هستند.

انواع برانکارد

حتما در محیط های درمانی و بیمارستان ها برانکارهای چرخدار با قابلیت تنظیم ارتفاع را دیده اید؛ اما باید بدانید که این شکل تنها یکی از انواع برانکارد است. در ادامه توضیحات مختصری در مورد موارد مختلف این وسیله و پرمصرف ترین آن مطالبی را می خوانید.

استاندارد

انواع برانکارد استاندارد که به آن ها فرلی نیز می گویند؛ از دسته، میله های تاشونده ، پایه و کفی برزنتی ساخته شده و با کمک میله های تاشونده برانکارد به آسانی باز و بسته می شوند. زمانی که برانکارد بسته است؛ دیرک ها در نزدیکی یکدیگر هستند و کفی را جمع می کنند.

دو عدد تسمه میله های تاشونده را می بندند. ضمن اینکه کلیه مصدوم هایی که دچار آسیب دیدگی های خطرناکی همچون شکستگی هستند، با کمک تسمه به خوبی بسته می شوند.

برانکارد پرتابل

کلمه پرتابل به معنا قابل حمل است؛ بنابراین برانکار پرتابل نوعی است که همانند یک تخت تاشو حمل و نقل بیماران را آسان می کند. با توجه به اینکه هدف از ساخت این وسیله جابه جایی آسان بیمار یا فرد آسیب دیده از پله ها یا فضاهای صعب الاعبور است؛ وزن آن بسیار سبک تر از برانکاردهای چرخ دار تعبیه می شود.

بیشتر بخوانید:  با معروف ترین ورزش جزایر قناری آشنا شوید/تصاویر

برانکارد تاشو

استفاده از مواد پلاستیکی موجب شده است که کف برانکاردهای فلکسیبل به صورت کاملا انعطاف پذیر باشد. این بخش پلاستیکی یا برزنتی به دو میله متصل شده است که حمل و نقل آن را ساده می کند. از این نوع جهت جابه جایی مصدومان مسابقات ورزشی همچون فوتبال به خارج زمین استفاده می شود.

استیر چیر

استفاده از استیر چیر یا صندلی حمل بیمار در مواقع بسیار اورژانسی که فرد آسیب دیده باید از پله ها یا مکان های باریک عبور داده شود؛ بسیار پرکاربرد است. در مدل های جدیدی از این وسیله بدنه توسط برزنت یا نوع خاصی از پلاستیک کاملا محکم می شود و فضای زیادی را نیز به خود اختصاص نمی دهد.

اسکوپ

شکل ظاهری این برانکار موجب نامگذاری آن شده است. به این دلیل که با کمک پلاستیک سخت و آلومینیوم شکلی همانند قاشق برای این برانکاردها در نظر گرفته می شود. این نوع نیز کاملا قابل حمل است و در کوهستان ها و مناطقی که عبور از آن دشوار است، کاربردی هستند.

بسکت

برانکارد بسکت کاملا مختص به مناطق صحرایی و بیابانی و کوهستانی است.

برانکارد بسکت از جمله وسیله هایی است که در زمان حوادث بسیار کارآمد است.یکی از اصلی ترین توصیه های پزشکی این است که بیمار دچار حادثه باید با دقت و آرامی جا به جا شود. گاهی در زمان ایجاد آسیب برای بدن افراد، استخوان ها یا دیگر اندام های بدن از مکان اصلی خود جابه جا می شوند و در صورت حرکت داده شدن فرد مصدوم ممکن است به بقیه ی اعضا آسیب برسانند و موجب ایجاد آسیب های جبران ناپذیر یا حتی فوت فرد شوند. بنابراین یکی از اصول مهم در مورد مراقبت از بیمار به نحوه ی جابه جایی وی اشاره می کند.

بیشتر بخوانید:  معرفی بهترین عروسک دخترانه سخنگو

 

پدی بورد

با استفاده از برانکارد پدی بورد امکان ثابت سازی ستون فقرات به خصوص در کودکان آسیب دیده فراهم می شود.

 

پرمصرف ترین انواع برانکارد

هنگام انتخاب لوازم پزشکی اگر به دنبال پرمصرف ترین انواع برانکارد هستید؛ باید به این نکته توجه داشته باشید که تقریبا تمامی برانکاردها جهت انتقال مصدومین استفاده می شوند؛ بنابراین باید به اندازه ای سفت و محکم باشند که بدون آسیب به ستون فقرات مجروح را حمل کند.

درضمن پس از خرید و پیش از استفاده حتما باید بخش های مختلف برانکارد مورد آزمایش قرار بگیرد. جهت حصول اطمینان از این موضوع که برانکارد وزن مصدوم را تحمل می کند، یک شخص روی برانکارد می خوابد.

هنگام حمل نیز باید توجه داشته باشید که جز در مواقعی که مصدوم دچار شوک شده است، همیشه سر را کمی بالاتر از دیگر قسمت های بدن نگه دارید.

با این وجود تشخیص پرمصرف ترین نوع برانکار کاملا بستگی به حوزه کاری دارد. به این صورت که در بیمارستان ها اغلب از انواع چرخدار و قابل تنظیم و در کوهستان ها و مراکز امداد از انواع قابل حمل استفاده می شود.

 

چگونه برانکارد مورد نظر خود را پیدا کنیم؟

هنگام انتخاب برانکارد مورد نظر خود باید به کاربردی که از آن انتظار دارید، توجه کنید. درست است که این وسیله به طور کلی جهت جابه جایی کوتاه مدتِ مصدومان و افراد آسیب دیده استفاده می شود؛ اما باید مشخص شود که کجا و چگونه قرار است به  کار رود.

بیشتر بخوانید:  نایاب‌ترین تمبر جهان حراج شد

همین تنوع کاربردها موجب ساخت اشکال مختلفی از این دستگاه شده است. به غیر از دسته بندی هایی که برشمرده شدند، برخی از انواع برانکارد نام هایی همچون برانکارد آمبولانسی یا بیمارستانی دارند که اغلب چرخدار هستند و شامل تختی چندتکه با قابلیت تنظیم می شوند.

درضمن بدنه محکم آن ها نیز دارای دستگیره هایی است؛ به این دلیل که جهت حمل حداقل به دو فرد آموزش دیده نیاز دارند.

در مدل های پیشرفته پشتی تخت متحرک طراحی می شوند که بلندکردن سر مصدوم را آسان می کند. در برخی موارد نیز شکل ظاهری برانکارد به کالسکه شباهت دارد.

با آگاهی به تفاوت ها انتخاب آسان می شود

با مطالعه انواع و مشخصات برانکارد تهیه مورد مناسب از فروشگاه تجهیزات پزشکی آسان می شود. از آنجایی که جهت حمل و نقل مصدومان به محل درمان باید از وسایل مناسبی استفاده کرد که موجب وخامت حال شخص نشود؛ باید در شناخت تجهیزات مناسب دقت کافی به خرج داده شود.

در فضاهای بیمارستانی برانکاردها شبیه صندلی چرخداری طراحی می شوند که پشتی و ارتفاع آن ها کاملا قابل تنظیم است. در حالیکه جهت امدادرسانی به آسیب دیدگان در کوهستان ها باید از مواردی تحت عنوان بسکت و اسکوپ استفاده کرد که پرتابل یا قابل حمل هستند.

مطلب پیشنهادی

ایده جدید و جذاب طراحی و ساخت غرفه نمایشگاهی

عکس غرفه نمایشگاهی غرفه‌ سازی نمایشگاه، فرصتی طلایی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها است تا محصولات …